שום קולמן

הדפסה
  Allium kollmannianum שם מדעי
נרקיסיים
Amaryllidaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

שום קולמן
צילום: © עוז גולן   ליד באר- שבע, מאי
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אנדמי לישראל

מקורות מידע

הסיפור  שמאחורי השום:
שלח לאתר ד"ר עוז גולן
שהגדיר אותו "המציאה של חיי" : בתום האביב, לאחר שערבות-הסְפַר הצהיבו, החל לפרוח מין של שום מיסתורי ומעניין מצפון לשטח העירוני של באר-שבע. בתחילה חשבנו שמדובר במין חדש של צמח וקראנו לו בשם זמני- "שום באר-שבע". ד"ר אורי פרגמן, המדען הראשי של הגן הבוטני בירושלים, האיר את תשומת ליבי למין של שום אשר תואר בספרות המדעית כצמח חדש למדע מישראל ושנמצא לפני כ- 17 שנה באזור דימונה.
סיפורו של הצמח הזה נשמע תמוה ומיסתורי. מדובר במין אנדמי לישראל (דהיינו, שבכל העולם הוא מצוי אך ורק בארץ-ישראל), אך אינו מופיע במגדיר הצמחים ואפילו באוסף הצמחים שבעשבייה בירושלים – אינו נמצא.
בדיקה מעמיקה יותר העלתה עובדה מעניינת לא פחות- אף אחד עד היום לא ראה את הצמח הזה פורח בארץ. מוזר... מין אנדמי לישראל אבל אף אחד לא ראה אותו צומח בישראל. מסתבר שבשנת 1990 הגיעה משלחת מאיטליה לביקור קצר בישראל ואספה מספר בצלים של השום באזור דימונה. הבצלים גודלו באיטליה ושם הגדירו את השום כצמח חדש למדע העולמי מ...ישראל. האיטלקים בחרו לקרוא לצמח על שמה של ד"ר פניה קולמן ז"ל, חוקרת ישראלית ומחברת הכרך על הסוג שום בישראל:
Brullo, S.; Pavone, P.; Salmeri, C." Allium kollmannianum, a new species from Israel", Flora Mediterranea 1: 15-20 (1991)
שנים רבות עברו מאז התגלית ובינתיים הצמח נשכח אי-שם בארכיון המדעי. יתרה מכך, ברשימת "הצמחים האדומים" של ישראל (שהינם בעלי חשיבות גבוהה לשימור) – הצמח הנ"ל כלל לא מוזכר היות ואף בוטנאי לא זכה לראותו מעולם.
כאמור, שום קולמן אותר על-ידנו מחדש בבאר-שבע ובדימונה וכיום אלו שני האתרים היחידים בעולם שניתן למצוא בהם את הצמח הזה.
לא כל יום מתברכת הארץ בתוספת של מין אנדמי חדש למדע. ... סיפור מוזר על גיאופיט אנדמי מדהים בצניעותו ובמיקצב הפריחה החריג שלו, שכמעט ונשכח....


 
גינון חסכוני בצמחי בר