ורוניקה מזרחית

הדפסה
  Veronica orientalis שם מדעי
לחכיים
Plantaginaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

ורוניקה מזרחית
צילום: © אבנר כהן   חרמון, יוני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עשב רב-שנתי שרוע של קרקעיות דולינות בחרמון, מרום של 1650 מ' ומעלה. החרמון הוא הגבול הדרומי של תחום תפוצתו. העלים קצת בשרניים, מפורצים קלות. פורח בפריחה עשירה, עתים במרבדים רצופים, בפרחים אופייניים לסוג ורוניקה: 4 עלי-כותרת, ששני האמצעיים מתוכם בינוניים, העליון רחב יותר והתחתון צר יותר, כלשון של ליצן שלוחה בהתרסה. לפרח שני אבקנים ועמוד-עלי אחד, נושא צלקת בודדת. פורח מאוחר, ביוני-יולי.
צבע הפרחים שונה מצמח לצמח: יש שפרחיהם לבנים לגמרי; יש שהם כחולים עם קווי-אורך עדינים בכחול כהה, ורק מרכזם לבן; ויש מעברים שונים בין שני אלה, אך כל פרחיו של פרט אחד זהים זה לזה בצבעם.
בחורף מכסה שלג עמוק את הצמח. באביב, כשהוא נחשף משלג, מתגלים רק בסיסי ענפים בודדים, שחורים ומדכאים למראה. במהרה בוקעים מענפים אלה, הנראים כמתים, ניצנים חדשים, ומהם צומחים ענפים ירוקים הזוחלים על פני הקרקע ויוצרים תוך זמן קצר מרבד ירוק צפוף.
יש בעולם כ-300 מיני ורוניקה, שזכו בגלל יפי פרחיהם להיקרא על שמה של יפהפיה מפורסמת מן העולם הקדום – ורוניקה, אחותו של המלך היהודי אגריפס, אהובתו (בין היתר) של טיטוס. בארץ מונים קרוב ל-20 מינים, רובם חד-שנתיים. אופייני הדבר כי בחרמון גדלים בעיקר מינים רב-שנתיים, ובאותו סוג גדלים בשאר חלקי הארץ מינים חד-שנתיים.
כתב מייק לבנה.

מקורות מידע

הצמח במקורות



 
גינון חסכוני בצמחי בר