דטורה נטוית-פרי

הדפסה
  Datura innoxia שם מדעי
  Downwards Thornapple Common name
דאתוּרָה, סַם אל-פַאר שם ערבי
  داتورة أللّغة آلعربيّة
סולניים
Solanaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל משמש לרפואה צמח פולש

דטורה נטוית-פרי
צילום: © עמרם אשל  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דטורה נטויית-פרי היא צמח רעיל מסוכן ועשב-רע בשדות של גידולי קיץ. זהו עשבוני חד-שנתי קיצי זקוף, קירח, גדול ומסועף, דמוי שיח, גובהו מגיע עד מטר וחצי. הצמח ירוק–אפור מכוסה שיער קצר ורך. הוא מדיף ריח חריף בלתי נעים. העלים מסורגים, נישאים על פטוטרת ארוכה. הם גדולים, פשוטים, ביציים רחבים, מפורצים. שפת המפרצים תמימה.
דטורה נטויית-פרי פורחת במשך כל הקיץ, מיוני עד נובמבר. הפרחים לבנים, ענקיים דו-מיניים, יוצאים בודדים מחיקי העלים. אורך הפרח 12–20 ס"מ, והוא בולט גם בצבעו הלבן-בוהק. הכותרת בנויה מ-5 עלים מאוחים דמויי משפך, עם 10 קפלים ובקצה כל קפל שן קטנה. הגביע צינורי בן 5 עלים ירוקים, מכוסה שערות רכות. מספר האבקנים 5, הם שווים באורכם וחבויים בכותרת. עמוד העלי בעל שתי אונות. השחלה עילית בת שתי מגורות. עם תחילת התפתחות הפרי נוטה הפרח כלפי מטה. הגביע נושר, ומתפתח פרי שהוא הלקט קוצני מעוגל נטוי כלפי מטה. אורכו 8–10 ס"מ. בתחילה צבעו ירוק ועם הבשלתו הוא הופך בהדרגה לחום. לאחר ההבשלה נפתח הפרי לארבע קשוות ומפזר זרעים רבים.
דטורה נטויית-פרי היא צמח גֵּר בארץ, פולש, מוצאו מאמריקה הדרומית הטרופית. מתפשט בשדות-שלחין וגדל גם במעזבות על גלי אשפה בבתי גידול מופרעים. מצוי ברוב אזורי הארץ מהצפון ועד מדבר יהודה ובקעת ים המלח.
הצמח רעיל ביותר ובעל שימושים ברפואה עממית וקונבנציונלית כאחד. הזרעים מכילים חומרים נרקוטיים וכל חלקי הצמח מכילים חומרי מרפא שונים. במינון גבוה הם רעילים ביותר. בשנים האחרונות קרו מספר מקרים של הרעלות קשות כתוצאה משימוש בלתי זהיר בזרעיו של צמח זה.

כתבה ערגה אלוני

מקורות מידע

הצמח במקורות

מיני הדטורה משמשים כצמחי רעל ורפואה עתיקים.
שבטי ההינדו היו משתמשים בהם בעיקר לפולחן דתי ובטקסים מאגיים, ולא רק ברפואה. הרעלת דטורה כרוכה בהפרעות אופייניות: סחרחורת, התרגשות מופרזת, הזיות, וידועים גם מקרי מוות.
כנראה בגלל התופעות הפסיכיות הללו קראו לצמח לפנים "עשב המכשפות" או "עשב השטן". ידוע גם ששבטים אינדיאניים השתמשו בו לרפואה ולטקסים מאגיים. בהודו ובסין מכינים ממנו סם לתדהמה ולתרדמה, שקוראים לו קא-דואוק.
הצמח רעיל מאוד ומסוכן!

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר