פרגה קרחת

הדפסה
  Glaucium oxylobum שם מדעי
  Mountain Horned-poppy Common name
נַעַמַן גַ'בּל א-שֵייח' שם ערבי
פרגיים
Papaveraceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

פרגה קרחת
צילום: © דרור בר-ניר   החרמון
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

פרגה קירחת (לשעבר חלקת-פרי, חדת-אונות) היא צמח דו-שנתי מסועף, גובהו 15–30 ס"מ. פריחתו בולטת בשילוב צבעיה ובעונת-פריחתה. הצמח שכיח בצידי דרכים ובעקבות דחפורים בחרמון, ובו בלבד. הוא בולט בפריחתו העשירה והססגונית, במיקומו הגלוי גם לעיני הנוסע במכונית, ובעונת פריחתו הארוכה.
פרגה קירחת פורחת כמעט חצי שנה, מהפשרת השלגים באפריל ועד עמוק אל תוך עונת היובש בקיץ, בספטמבר. הצמח עתיר פריחה. הפרח גדול, קוטרו 5 ס"מ. הגביע נוטה מטה, שעיר בשערות עבות ורכות. 2 עלי הגביע חופנים את עלי הכותרת העדינים, המקומטים בעודם בניצן. עם היפתח הפרח נושרים עלי הגביע, ועלי הכותרת נפרשים ומתיישרים. עלה הכותרת צבוע בתחתיתו בכתום–אדום עז ובחלקו העליון בצהוב, והמעבר בין הצבעים חד ופתאומי. בבסיסו של עלה הכותרת יש כתם שחור, מה שעושה אותו לתלת-גוני. כל הפרחים של צמח אחד זהים, אך הם שונים מפרחיו של הצמח השכן בחלוקה בין הצבעים השונים ובעומק הגוון שלהם. כך שהמנסה לצלם את הפרח שגווניו הכי יפים – ימצא במהרה עוד צמח שגווניו יפים עוד יותר. הפרי קירח, מוארך מאוד, מראהו כגבעול, בראשו שתי קרניים קטנות. הוא נפתח לאורכו בשתי קשוות.
פרגה קירחת גדלה בחרמון מרום של 1,100 מ' ומעלה עד לפסגת ההר. תפוצתה העולמית משתרעת בהרים גבוהים גם בטורקיה ובפרס, החרמון הוא הקצה הדרומי של תחום-גידולה העולמי.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר