עירית צרת-עלים

הדפסה
  Asphodelus tenuifolius שם מדעי
בירואק שם ערבי
  برواق أللّغة آلعربيّة
עיריתיים
Asphodelaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
חוף הים התיכון, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

עירית צרת-עלים
צילום: © אבנר כהן  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עִירִית צָרַת-עָלִים היא צמח חד-שנתי מדברי זקוף ומסועף, גובהו 25 ס"מ. העלים סרגליים, מרובים מאוד וצפופים, ערוכים בשושנת בבסיס הצמח. ההופעה הכללית והפרחים של עירית צרת-עלים מזכירים את קרובתה השכיחה והבולטת, העירית הגדולה.
עירית צרת-עלים פורחת מפברואר עד אפריל. קוטר הפרח 1 ס"מ, אך לרוב אינו פרוש אלא מכונס כפעמון, מה שעושה אותו לחינני יותר מפרח העירית הגדולה. הפרח אופייני למשפחתו: 6 עלי עטיף לבנים עם פס-אורך כתום או ירוק באמצעם; 6 אבקנים; עמוד-עלי יחיד עם צלקת עגולה כגולה.
עירית צרת-עלים נפוצה בעיקר במדבר, תחומה פורץ מעט צפונה בחוף ובבקעה.
תפוצתה העולמית משתרעת במדבריות אפריקה וערב.
בסוג 12 מינים, הנפוצים בארצות שסביב הים התיכון והלאה מזרחה עד להימליה. בארץ 2 מינים ימתיכוניים ו-2 מדבריים.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

אפרים הראובני מזהה את היבלית המשנאית עם העירית הגדולה כיוון שידוע שמפיקים משורשי העירית משחה לטיפול ביבלות ולכן היא כונתה יבלית ועוד ידוע שמהשורש מכינים דבק.
במשנה מוזכרת היבלית כצמח שמפיקים ממנו דבק כדי להדביק כדי יין "יבלית שטופלין בה את הפיטסין" (כלים ג', ו').

שמה העברי של המשפחה קרוי על שם הסוג עירית, שם הנזכר לראשונה במילון "ילקוט הצמחים", בעריכת מ. אזרחי ופ. אוירבך (קרישבסקי), שיצא לאור ע"י ועד הלשון העברית בשנת תר"ץ (1930).  מקור השם עירית הוא מן התוספתא: "עִרִית שֶׁלְּקָטָהּ לְמַאֲכַל בְּהֵמָה, הֲרֵי זֶה צָרִיךְ לְבַעֵר" (מסכת שביעית, פרק ה', הלכה י"ז) והכניסו לשימוש מודרני חוקר התנ"ך, הבוטנאי והרב ד"ר עמנואל לעף (1944-1854), מחבר החיבור המקיף  בגרמנית, בן ארבעת הכרכים, "צמחי היהודים" (Die Flora der Juden).

 
גינון חסכוני בצמחי בר