כתריים אדמדמים

הדפסה
  Dipcadi erythraeum שם מדעי
אספרגיים
Asparagaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מוגן בסכנת הכחדה

כתריים אדמדמים
צילום: © אמנון ליבנה ( בוצי )   חולות שונרא, אפריל
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

כתריים אדמדמים הם גיאופיט מדברי חורפי נמוך. אין לצמח גבעול פרט לעמוד הפריחה, שהוא זקוף, גובהו 15 ס"מ, והוא יחיד ואינו מתפצל. הבצל ביצי, עטוף בקליפות קרומיות לבנות, קוטרו 1–4 ס"מ, והוא טמון עמוק בקרקע. העלים מעטים, סרגליים, שעוותיים–מכחילים, קירחים, בשרניים במקצת, קשותים אחורה. כולם יוצאים רק מבסיס הצמח.
כתריים אדמדמים פורחים במרס. התפרחת דלילה, אשכול חד-צדדי, ולפרחים יש חפים קרומיים. אורך הפרח 13 מ"מ. הפרח בכללו צינורי, נטוי מטה או הצידה. הוא נראה מוזר, כמו שני פרחים שונים בני 3 עלי כותרת כל אחד, היושבים זה בתוך זה כשעליהם ערוכים לסירוגין, כך שהפרח נראה כמו שני פרחים נבדלים. עלי העטיף החיצוניים שונים בבירור מן הפנימיים לא רק במיקומם, אלא גם בצורתם: הם מוארכים, מופשלים לאחור, הקצה שלהם מחודד ונראה נפרד מיתר העלה; עלי העטיף הפנימיים מאוחים כדי מחצית אורכם, אונותיהם קצרות ומעוגלות. צבע עלי העטיף ירוק מבחוץ, אדמדם–חום מבפנים. האבקנים קבועים בלוע צינור הכותרת. כל דוּר מזכיר בצורתו כתר, והפרח כולו כמו 2 כתרים זה בתוך זה, מכאן שם הסוג.
כתריים אדמדמים הם צמח נדיר למדי, גדל במפוזר בחולות במדבריות הדרום. הצמח מוגן על-ידי החוק. תפוצתו העולמית משתרעת במדבריות צפון-אפריקה ודרום-מערב אסיה.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר