הדפסה
נרקיס סתווי

אל חירבת מלח בסתיו ותחילת החורף

טיול סתווי אל חירבת מלח   10/11/2014

"אומרים שלא רחוק מחדרה, בין הים לבין החולות, יש מקום שבו זורחת השמש בלילות". המילים המקסימות הללו, משירו של שלמה ארצי "אבסורד", הובילו אותנו למקום לכבוד הנרקיס הסתווי "בביתו"  ופריחה סתווית  נוספת באחת מהפינות הנסתרות המיוחדות בישראל. מאוחר יותר יפח כאן כרכום גיארדו זן חופי.

מצוידים בנעלי הליכה טובות, במים וכובעים, כיוונו את ה-GPS לאזור התעשייה של אור עקיבא, אל חורבת מלח.
הסיור אינו מתאים לילדים קטנים (סכנת נפילה ממצוקים...)

חורבת מלח היא אתר אשר מעטים בלבד זוכים להכיר, גם המידע עליו באינטרנט זעום ביותר. המקום נמצא צפונית לאזור התעשייה של אור עקיבא  על שתי גבעות סלעים פסטוראליות. שם, מחכה לכם פריחה  מפתיעה בכל עונה בשנה בה תגיעו.

מעבר לערמות העפר הגדולות איתרנו בקלות את השביל הוותיק אשר מתעקל שמאלה אל עבר עץ חרוב מצוי גדול. ליד עץ החרוב, השביל פונה מעט ימינה ומתחיל לטפס על אחת משתי הגבעות של חורבת מלח.

בסתיו המוקדם, בתקופת החגים  עולים תפרחות החצבים כמו נרות חגיגיים. באוקטובר נובמבר (עכשיו) פורחים שם מאות פרחי נרקיס סתווי, שגבעות הכורכר באזור זה הוא אזור גידולו. הנרקיס הסתווי עדין מאחיו הנרקיס המצוי, הוא פורח ללא עלים וניחוחו מתפזר להנאת המבקרים. הכתר שלו קטן ועדין יותר, צניעות מאפיינת אותו. ...

בביקורנו בתחילת חודש  נובמבר ולאחר גשמי ברכה, פרחו במקום משטחים נרחבים של סיתוונית היורה, כדן קטן פרחים, בן-חצב סיתווני והמוני שיחי קיסוסית קוצנית בפריחה  שופעת כאשר בצמחים רבים התנוססו אשכולות של  פירות אדומים עסיסיים. (התחשק לנו להתגנדר בהם\ כמו שבעבר היו נשים מעטרות את כובעיהן בפירות אלו).
המקום הוא פראי ולא מטופל, צמחים מתחרים על אזורי מחייה ו"כל דאלים גבר" - הקיסוסית היא בין האלימים שבהם) .

בחורבת מלח היא "שמורת עציץ" לא מוכרזת שצומחים בה אוסף צמחים מיוחד ונדיר. יודעי דב רמבקרים כאן בעונות השנה השונות...

מי עוד פורח עכשיו ומי יפרח?
בקצה  הצפוני של שתי גבעות הכורכר פורחים אחילוף צר עלים אותו צריך לחפש לאט ובנחת כדי לא לרמוס אותו, אספרג החורשלענה חד זרעית כרכום גיארדו יתחיל לפרוח ממש בימים אלה ואולי גם כרכומים אחרים.
בין שיחי הקיסוסית פורחים שיחי שרביטן ועופרית אירופית בעלת הפרחים התכולים-ורדרדים , ארכובית שבטבטית גם היא נכרכת בין השיחים המטפסים וגם פטל קדוש עדיין פורח במקום.

עוד מעט יפרחו כאן: רקפות, טבורית נטויה, עירית גדולה בכמויות, זלזלת הקנוקנות ופרחי רותם  המדבר לבנבנים. באביב יצבעו את הגבעות באדום מאות נורית אסיה ושיחי הפיגם המצוי הפורח בצהוב יתנו ריחם ...

מעט העצים הגדלים כאן : אלות מסטיק, אשלים ומספר עצי חרוב עתיקים, שבעונה זו נותנים פירות טעימים לכל דורש. 
יש לשוטט במקום בזהירות שלא ליפול לתוך קירות  מחצבה עתיקה או להחליק על הסלעים .
ציפורים רבות אל ראינו שם רק פשוש נחמד. פרפרים מעופפים שם לרוב, נסו לזהות

קולומבריום, מחצבות  ומערות קבורה בצוק הכורכר
מבחינה היסטורית, חורבת מלח הוא אזור בו פעלו בעבר מספר מחצבות עתיקות. אחת הנקודות המרשימות של הטיול מחכה לכם עם מבנה חציבה מרהיב ביופיו של קולומבריום (הנמצא בקצה המחצבות הצפוני). חשוב להדגיש כי המקום כולו  די מוזנח והזבל במקום עלול להיות רב. עם זאת, גם התנאים הלא ממש סימפטיים הללו אינם פוגעים ביחודו של המקום.
מעט מאד ידוע על העתיקות אשר נמצאות בחורבת מלח ועל היישוב הקדום שהיה כאן. על פי השרידים שנותרו, ניתן להניח כי היישוב היה קיים בתקופה הרומית-ביזנטית. את הקולומבריום החצוב בסלע לא קל לאתר בעיקר משום שעצי אלה מקיפים אותו והוא נחבא מאחורי הסלעים (הוא פונה לכיוון מערב) . במקום ניתן לזהות גם פתחים של שתי מערות קבורה, אחת מפוארת עם חמישה סרקופגים, ואחת פשוטה יחסית אשר מרביתה סתומה. על מנת להגיע אל מערות הקבורה המרשימות עליכם לחפש את מצוקי הכורכר הנמצאים מצד ימין. המצוקים יוצרים מספר "חצרות" ובהן המערות העתיקות. היות והשטח איננו גדול, חיפוש קטן יוכל להוביל אתכם אל השרידים היפיפיים.

צפו בסרטון שהכין אלברט קשת על ביקור בחירבת מלח יחד עם שוקו כלבו

איך מגיעים?
וויז "מכיר" את המקום. 
בכביש 4 מול הכניסה לבנימינה  פונים מערבה לאזור התעשייה של אור עקיבא ונוסעים עד לרחוב האילן, בו פונים ימינה לכיוון צפון  ונוסעים עד הסוף. חונים לצדי הכביש. בעבר, יצא מכאן שביל נוח אל החורבה.  לצערנו, מידי פעם נתקלנו הפעם בערמות עפר גבוהות שנאלצנו להקיפן (מצד שמאל).
הולכים ברגל בשביל כמאה מטר או יותר והנה אנו באזור גבעות כורכר .

שימו לב
לעיתים רועות שם פרות ... תפסו מהם מרחק


מה עוד בסביבה?
בריכות הדגים של מעגן מיכאל
– נכנסים  הישוב ופונים ימינה בפניה ראשונה .

שמורת נחל תנינים – הליכה משפחתית נינוחה , פריחת נרקיס אפיל ועוד וצפייה באמת המים ממפעלי הורדוס
חוטם הכרמל
בריכות הדגים ופארק הדיג מעין צבי

לטיולי פריחה נוספים גלשו בדף הטיולים באתר 

גינון חסכוני במים