קוסיניה חרמונית

הדפסה
  Cousinia hermonis שם מדעי
מורכבים
Asteraceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

קוסיניה חרמונית
צילום: © יעקובסון עוזי   חרמון, יוני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

קוסיניה חרמונית היא צמח צנוע למראה, לא תואר לו ולא הדר, אך עם ייחוס חשוב. זהו קוץ רב-שנתי זקוף, אשון, מסתעף מאוד, קוציו חדים ונוקשים, גובהו 60 ס"מ. חלקיו העל-קרקעיים מתים כל שנה בסתיו, ועם הפשרת השלג בוקעת שושנת חדשה של עלים מאפירים מוארכים, מפורצים וקוצניים מאוד. מביניהם עולה עמוד-פריחה קישח, מסתעף, נושא עלים קטנים יותר, מפורצים וקוצניים אף הם. גונם ירוק, והעורק הראשי שלהם צהבהב, גם קוציהם צהבהבים. עלי הגבעול סורחים בחלקם התחתון על הגבעול ויוצרים לאורכו כנפיים קוצניות בלתי רצופות.
קוסיניה חרמונית פורחת ביוני–אוגוסט בפרחים צינוריים סגולים הערוכים בקרקפות, שעלי המעטפת שלהם נוקשים וקוצניים ביותר. תפרחתה מזכירה את תפרחת הקוצן. הפריחה בתוך הקרקפת מתקדמת מן ההיקף כלפי המרכז: תחילה מבשילים ופורחים פרחי ההיקף, והפריחה נעה בהדרגה לעבר המרכז. בכל פרח מבשילים תחילה האבקנים, ורק אחר-כך מבשיל העלי עם הצלקת בראשו (פרוטאנדריה). כך נוכל לראות בקרקפת אחת פרחים נבולים בהיקף; פנימה להם פרחים בשלב הנקבי שלהם, עם שתי הצלקות בולטות מכל פרח; הלאה פנימה פרחים בשלב הזכרי, שחמשת אבקניהם בולטים ושופעי אבקה; ולגמרי במרכז פרחים סגורים עדיין.הפרחים מואבקים בלשונם של זבובי-רחף ודבורים. לזרעים ציצית הנושרת בנקל, ואולי איבדה את תפקידה בהפצת הזרעים.
קוסיניה חרמונית נפוצה במדרונות בחרמון מרום 1900 מ' ומעלה, שכיחה במיוחד בעקבות-דחפורים.

הסוג קוסיניה הוא סוג ענק במספר מיניו, וסוג חשוב בצומח של ההרים הגבוהים במערב אסיה. באירופה אין אף מין אחד של קוסיניה, וגם בארץ ישראל המערבית לא גדלה הקוסיניה; באדום ידועים 4 מינים; בטורקיה גדלים 35 מיני קוסיניה, ואילו בהרי אירן ואפגניסטן מונים למעלה מ-300 מינים של קוסיניה! המין שלנו, קוסיניה חרמונית, אנדמי להרי הלבנון ומול-הלבנון.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר