דבקה דקיקה

הדפסה
  Galium setaceum שם מדעי
  Thin Bedstraw Common name
הוואי ואהית שם ערבי
פואתיים
Rubiaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
מצולע צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
חרמון, גליל, עמקים, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

דבקה דקיקה
צילום: © ערגה אלוני   שומרון , 3-2017
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דבקה דקיקה היא צמח חד-שנתי עדין. כל אבריו – הענפים, העלים ועוקצי התפרחות – דקיקים ומבודרים. כולו זיפני, הזיפים ארוכים, מאונקלים ונדבקים לבגדים. הגבעול מצולע, חתכו מרובע. העלים אזמליים צרים, מחודדים, ערוכים בדורים בני 6 עלים. הגבעול נושא פרחים רק בחלקו העליון.
דבקה דקיקה פורחת באפריל. הפרח קירח, זעיר, קוטרו מ"מ אחד. צבע הפרח נע בין צהוב חיוור לבין סגול ארגמני. השחלה תחתית, אורכה כאורך הכותרת. הפרי דו-זרעון יבש בדמות 2 חצאי-כדור, אף הוא זעיר ושעיר.
דבקה דקיקה נפוצה כמעט בכל אזורי הארץ, מדרום הנגב ועד לחרמון. ביתה הוא במדבר מתון ובחבל-הספר, אך היא חודרת גם לחבל הימתיכוני בבתי-גידול יבשים, בסלעים ובמפנים דרומיים.

הסוג דבקה כולל 300 מינים, בארץ 20, שליש מהם רב-שנתיים. אלה ברובם צמחים עשבוניים שגבעולם מרובע, עליהם ערוכים בדורים, והן הגבעול והן שפות העלים מצוידים בשיכים כפופים הנצמדים לבגדים ולשער יונקים.
הפרח קטן, חסר גביע או שהגביע זעיר. השחלה תחתית. הכותרת מסמרית או גלגלית, צינורה קצר, ולה 4 אונות פרושות. צבעיו צנועים (לרוב לבן או ירוק או צהבהב חיוור). הוא דו-מיני, מפריש צוף, מואבק על ידי חרקים. גם הפריה עצמית שכיחה. הזרעים נאחזים בשער בעלי-חיים.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר