דורת ארם-צובא

הדפסה
  Sorghum halepense שם מדעי
  Aleppo Millet Grass Common name
קוצאב, חשישת אלפרס שם ערבי
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
אלרגני

דורת ארם-צובא
צילום: © עמיקם שוב  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

דורת ארם-צובא היא עשב-רע מטריד ושכיח מאוד בארץ ובעולם בשדות שלחין, נפוץ גם בצידי דרכים ובמעזבות, עמיד למדי בפני ריסוסים של צידי הכבישים. ידוע בין החקלאים בשמו הערבי קוסאב. זה דגני רב-שנתי זקוף וגבוה עם קנה-שורש מתפשט ורביה וגטטיבית נמרצת, נוסף על רביה טובה מזרעים. הוא מתפצל מבסיסו בלבד, גובהו עשוי להגיע ל-2 מ'.
דורת ארם צובא זוקפת קנים ארוכים, חלקים ונוקשים. העלים רבים, סרגליים, גליליים בצעירותם, עם עורק מרכזי בהיר בולט כלפי מטה. שולי הטרף משוננים קלות, חדים. הלשונית בהירה, אורכה 5 מ"מ.
דורת ארם-צובא פורחת באביב ובקיץ. בחלקם העליון של הגבעולים נישאת תפרחת גדולה (עד 50 ס"מ אורכה), מסועפת ודלילה. שצורתה הכללית חרוטית. ענפי התפרחת ערוכים בדורים.
השם המדעי של המין נקרא על שם העיר חלב, הנקראת בעברית גם בשם ארם-צובא.
מוצא המין כנראה בארצות הים התיכון, אך הוא נפוץ כיום בכל העולם.

בסוג 60 מינים, בארץ שני מינים בבר ועוד 2 בתרבות: דורה סודנית למספוא ירוק ודורה מצויה לגרעינים להזנת עופות. השם המדעי סורגום מקובל בין החקלאים לציון מינים תרבותיים בסוג. הסורגום התרבותי הוא תבואת-קיץ חד-שנתית. מגדלים בעולם 58 מיליון טון סורגום לגרעינים לשנה, ואלה משמשים מזון בסיסי (לחם-עוני) למיליוני אנשים באסיה ובאפריקה. כן מגדלים מיני סורגום כירק למספוא, והיבול העולמי הוא 22 מיליון טון לשנה. מכינים ממנו גם סירופ, נייר, מטאטאים ועוד. זה גידול קדום, עדויות ממצרים מלמדות שגידלו אותו כבר 2,200 שנה לפני סה"נ. ידוע שהוא שימש גידול בתקופה קדומה גם בסין.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר