מקור-חסידה גזור

הדפסה
  Erodium cicutarium שם מדעי
גרניים
Geraniaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

מקור-חסידה גזור
צילום: © שרה גולד   ליד שדה בוקר, דצמבר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מין זה הוא עשב חד-שנתי שכיח וצנוע. זהו מקור-חסידה אופייני. מקור-חסידה הוא סוג שכיח מאוד בארץ, ובו 18 מינים – כולם עשבוניים, מהם חד-שנתיים ומהם רב-שנתיים. פורחים באביב. בכולם הפרח הוא מטיפוס 5: יש לו 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת, 5 אבקנים פוריים ועוד 5 אבקנים עקרים, 5 בלוטות-צוף, ושחלה מחולקת ל-5.
התפרחת דמויית סוכך.
הפרי אכן נראה ממש כמו מקור חסידה: הזרעים למטה נראים כמו הראש, וכל זרע נושא זיף ארוך. כל 5 הזיפים צמודים ונראים יחד כמקור, ובהבשילם הם נפרדים. הם מתחילים להיפרד מן הקצה, וכשהם מתייבשים הם משתזרים–מסתלסלים מלמעלה (בסוג הקרוב, גרניון – הם מתחילים להיפתח בצד ההפוך, מלמטה, מהזרע). כשזרע כזה נושר לקרקע בשעה שהמקור עודו משתזר – הוא מתברג לקרקע ו"זורע" את עצמו, וכך הוא ניצל מסכנות שעל פני השטח כגון אכילה בפי נמלים.
הפרח של חלק מן המינים הוא קטן (קוטרו 1 ס"מ), אך אף אחד מהם איננו נקרא "מקור חסידה קטן"; הפרח של חלק מן המינים הוא גדול (קוטרו 3 ס"מ), ורק אחד מהם זכה לשם "מקור-חסידה גדול".
המין מקור חסידה גזור הוא אחד המינים הקטנים בסוג. זהו מין חד-שנתי שעליו מנוצים פעמיים, ובכך קל להבדיל בינו לבין המין השכיח, מקור-חסידה מצוי, שעליו מנוצים פעם אחת. אין לו גבעול כלל (פרט לעמוד התפרחת), וכל עליו מרוכזים בבסיסו. סימן נוסף הוא בעלה הגביע, שהחוד שבראשו מסתיים ב-1–2 זיפים לבנים. הכותרת קטנה, אורך עלה הכותרת כאורך עלה הגביע או רק קצת יותר.
הוא נפוץ בכל אזורי הארץ הימתיכוניים בבתי-גידול מגוונים, ופורח מפברואר עד מאי, אך נוכל לפעמים למצוא פריחה שלו אפילו עד אוגוסט.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר