מקור-חסידה גדול

הדפסה
  Erodium gruinum שם מדעי
  Great stork's bill Common name
אברת אלעג'ז, (איבּרֵת אל-עַג'וּז) שם ערבי
  ابره العجوز أللّغة آلعربيّة
גרניים
Geraniaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

מקור-חסידה  גדול
צילום: © גדי שאנן  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מקור-חסידה הוא סוג שכיח מאוד בארץ, ובו 18 מינים – כולם עשבוניים, מהם חד-שנתיים ומהם רב-שנתיים. פורחים באביב. בכולם הפרח הוא מטיפוס 5: יש לו 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת, 5 אבקנים פוריים ועוד 5 אבקנים עקרים, 5 בלוטות-צוף, ושחלה מחולקת ל-5. התפרחת דמויית סוכך.
הפרי אכן נראה ממש כמו מקור חסידה: הזרעים למטה נראים כמו הראש, וכל זרע נושא זיף ארוך. כל 5 הזיפים צמודים ונראים יחד כמקור, ורק בהבשילם הם נפרדים. הם מתחילים להיפרד מן הקצה, וכשהם מתייבשים הם משתזרים–מסתלסלים מלמעלה (בסוג הקרוב, גרניון – הם מתחילים להיפתח בצד ההפוך, מלמטה, מהזרע). כשזרע כזה נושר לקרקע בשעה שהמקור עודו משתזר – הוא מתברג לקרקע ו"זורע" את עצמו, וכך הוא ניצל מסכנות שעל פני השטח כגון אכילה בפי נמלים.
הפרח של חלק מן המינים הוא קטן (קוטרו 1 ס"מ), אך אף אחד מהם איננו נקרא "מקור חסידה קטן"; הפרח של חלק מן המינים הוא גדול (קוטרו 3 ס"מ), ורק אחד מהם זכה לשם "מקור-חסידה גדול".
זה מין שכיח בכל האזור הימתיכוני בארץ, והוא חודר מעט אף למדבר. פורח מינואר עד מאי. צבע פרחיו תכול–סגול, וכל עלה-כותרת מקושט לאורכו בעורקים כהים, נוטים לאדום, מתמקדים כלפי מרכז הפרח. הפרח גדול וגם הפרי גדול, אורך המקור 7 ס"מ, לפעמים אף 10 ס"מ. עלי הכותרת עדינים, והם נושרים עד מהרה. כל פרח פתוח רק שעות ספורות: הוא נפתח השכם בבוקר, משיר עלי כותרתו ב-10.00, מאחר בסגריר. הוא נחשב לכן כחלק מ"שעון-הפרחים". גם המקור המשתזר של הפרי מדמה אותו לשעון שמחוגיו מסתובבים. למחרת ייפתחו באותו צמח פרחים אחרים. למרות פריחתו הקצרה הוא מופרה תמיד, ומצמיח פרי בשל.הגביע מבריק (מה שבולט כשנשרו עלי הכותרת), שוליו קרומיים שקופים.
צומח בשדות, בבתות, בצדי דרכים ובמקומות מופרעים.
משרעת תפוצתו העולמית משתרעת בארצות מזרח הים התיכון.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר