הדפסה
קיקיון  מצוי

קייטנת קיץ לילדים וגדולים - מפגש שני

זהירות צמחים רעילים !!!   11/07/2022

לא רצינו להתחיל ב"הפחדות" אז שלחנו אתכם למקלחת יער. אחרי שנרגעתם שם, חשוב שתכירו את הצמחים הרעילים והמסוכנים על מנת שלא תיפגעו. המידע נלקח מהאתר "צמח השדה" ומהספרון "צמחי רעל בישראל" : יואב ויזל, ששון כהן, בהשתתפות ניסן בנימיני. 

 
כיף וחשוב לטייל, ביערות ובמסלולי טיולים אחרים, ליד מקורות מים. אולם  יש לשים לב ולהכיר את הסכנות  הטמונות שם בחוץ .
אנחנו לא נקיף את כל הסכנות, נתמקד ונפרט כאן מספר צמחים רעילים מסוכנים שאנו עלולים לפגוש בקיץ  ליד הבית או בטיולים, כאלה  שצריך להיזהר מהם. פרט להם, ישנם כמובן גם צמחי תרבות מסוכנים, אלרגניים  ורעילים.
חשוב להזהיר ולשמור שילדים קטנים לא "יטעמו" את אלה. 
 
בכל קיץ קורים מקרים של הרעלות, חלקן קשות, הנפגעים  מתאשפזים וישנו מספר של מומחים ביניהם גם העורך המדעי של אתר צמח השדה שמתייעצים עימם בקשר לגורם ההרעלה. לכן אם חלילה נפגעתם ואתם עדיין בחוץ, צלמו את הצמח וחלקיו בצורה ברורה ותנו תמונות אלו לרופא בחדר המיון. 

הכלל צריך להיות :אם לא מכירים צמח ב 100 אחוזים, לא אוכלים, לא מכניסים לפה עלה ואפילו לא מלטפים. 
 
כדי להתרשם כדאי להציץ ברשימת הצמחים הרעילים 
 
נענה על השאלות הבאות 
מהו צמח מסוכן: אסור לנגוע? אסור לראות? אסור לאכול? איזה חלק בו מסוכן ולמה. 
בבקשה לא להיבהל, לא מתים כל כך מהר. 
 
צמח רעיל מכיל חומרים שונים המשפיעים על בריאותינו כתוצאה ממגע, או מבליעתם. הם מכילים בד"כ חומרים הידועים בשם אלקלואידים וגליקוזידים.
ישנם חומרים רעילים הנהרסים בייבוש או בבישול (זו הסיבה שישנם צמחים שהם גם רעילים וגם אכילים).
 
שימו לב כי כל צמח רעיל עשוי גם להיות צמח בעל שימושים רפואיים. אל תנסו "לרפא" את עצמכם  בבית  ללא עצת מומחה!!!!!
 
מהם סוגי הרעלות ?
הרעלות פנימיות: נגרמות ע"י אכילת הצמח או שאיפת חומרים רעילים הנפלטים ממנו (נדיר וכתוב בשם הצמח בהמשך) 
אלרגיות ודלקות עור נגרמות ע"י גרגרי האבקה, או ע"י מגע עם הצמח. 
 
מהם סימני הרעלות 
גירודים ו/או שלפוחיות על העור, צימאון, יובש בפה, חום גבוה, סומק, כאב ראש דופק מהיר, קוצר נשימה, הקאות, שלשולים, אישונים מורחבים, הזיות, עוויתות, חוסר התמצאות, איבוד הכרה, שיתוק או מוות. לא כל הסימנים חייבים להיות יחד, לעיתים יתגלו מספר מהם. 
 
מה עושים כשמתגלית הרעלה ?
טיפול ראשוני :
שותים חלב, אם אפשר גורמים להקאה, פונים מיד למוקד רפואת חירום או בית חולים. אם אפשר צלמו את הצמח שגרם להרעלה, חלק כמו זה שנאכל או נבלע. 
 
להלן סקירת 10 הצמחים המסוכנים ביותר מהם יש להיזהר ולמה
 
דטורה: ישנם מספר מיני דטורה, פריחתם דומה הנפוצה ביותר הינה 
דטורה נטויית פרי :
הצמח ממשפחת הסולניים, כל בני משפחתם רעילים אבל הדטורה רעילה במיוחד.  
הפרחים לבנים, ענקיים. כל חלקי הצמח רעילים  ביותר ובשימוש ברפואה העממית והקונבנציונלית כאחד. העלים והזרעים מכילים חומרים אלקלואידים רעילים מסוג אטרופין ואחרים.
סימני ההרעלה
צימאון, יובש בפה, אישונים מורחבים, חום גבוה, סומק, כאב ראש ,דופק מהיר, חוסר התמצאות, חוסר סדר בדיבור, חוסר הכרה ומוות . 
בשנים האחרונות קרו מספר מקרים של הרעלות קשות, הזיות ו"התמסטלות" כתוצאה משימוש בלתי זהיר בזרעיו של צמח זה ואפילו ממציצת צוף מפרחיו. 
הצמח רעיל מאוד ומסוכן!
 
רוש עקוד:
הצמח הרעיל המסוכן ביותר הגדל בר בארץ 
צמח רב-שנתי ממשפחת הסוככיים, זקוף וגבוה מדיף ריח רע, מתייבש בקיץ. סימן שדה: הצמח קרח ללא שערות כך הגבעול וכך שאר חלקי הצמח. הרעל מרוכז בעיקר בפרי וכן בקנה-השורש. ברעילותו הוא חריג במשפחתו, שרבים בה צמחי המאכל והתבלין. הפריחה הינה סוכך עם פרחים לבנים, פורח בין אפריל ליוני, בצפון יפרח מאוחר יותר, גדל בשדות נטושים, באשפתות, במעזבות, בגדרות ובצידי דרכים. נפוץ באזורי צפון הארץ ומרכזה. הרעל הוא שמן רעיל בשם  קוניאין ,מרוכז במיוחד בפרי בטרם הבשלתו ובזרעים וכן בשורש, הוא חסר צבע, רעיל מאוד.  
די לאכול שמונה עלים כדי למות חלילה ..
מקובל כי זה הרעל שהוגש לסוקרטס כשהוצא להורג לאחר משפטו באתונה. רוש נזכר 11 פעמים בתנ"ך, לרוב בכתיב ראש.
סימני ההרעלה:
כאבים בקיבה, התכווצויות, שלשולים, אישונים מורחבים, רעד, קצף בפה, הזיות שיתוק מערכת הנשימה ומוות... 
טיפול ראשוני : 
גרימה להקראה והפנייה לטיפול רפואי דחוף.
 
הרדוף הנחלים:
שייך למשפחת ההרדופיים, פורח בשפע בקיץ. 
רוב הצמחים במשפחה זו הם בעלי שרף בכל חלקי הצמח. במינים אחדים השרף רעיל ביותר. השיח ירוק עד, צומח בגדות נחלים בגליל ובגולן אבל ניטע בידי אדם בגינות כמעט בכל רחבי הארץ. הוא מתברך בשפע של פרחים גדולים ויפים, בד"כ ורודים אולם יש גם צמחי תרבות בצבעים לבן, צהוב ובורדו.
כל חלקי הצמח מפרישים בהיפצעם שרף חלבי או שקוף רעיל מאוד, (גליקוזיד הלב אולנאנדרין) גם הצוף והדבש המיוצרים מהפרחים עלולים להיות רעילים. 
משתמשים באבקה העשויה מענפים מיובשים של הרדוף להרעלת מזיקים. אכילת עלה אחד עלולה להמית ילד קטן.
סימני הרעלה: 
דופק איטי, האטה בפעימות הלב, אישונים מורחבים, עייפות סחרחורות, שיתוק, חוסר הכרה ואף מוות.
טיפול ראשוני
גרימה להקאה ע"י אכילת ביצה בלתי מבושלת או שתיית חלב, וטיפול רפואי מקצועי 
 
לוף (כל המינים):
לוף ארצישראלי 
מיני הלוף האחרים הם צמחים בעלי פקעת, העלה גדול דמוי חץ, הפרחים פורחים באביב ומפיצים בזמן הפריחה ריחות לא נעימים. עכשיו בקיץ בולטים הפירות שהם ענבות ירוקות ובהמשך אדומות המרוכזות בראשה של שיזרה ארוכה. הם מושכים תשומת לב ויש ילדים החושבים אותם לתירס ואוכלים אותם או משחקים איתם.
העלים והפקעת משמשים למאכל לאחר בישול ארוך שבו נהרסים "המחטים" המכילים אוקסלט הסידן  והרעל הנמצאים בעלים. החומר הרעיל הוא ארואין  (AROIN) הנמצא בכל חלקי הצמח. הם נהרסים בחימום או בייבוש.
סימני הרעלה : 
הקאות ושלשולים, המוהל גורם לדלקות עור, הכנסת כל חלקי הצמח לפה גורמת לצריבה ודלקת, במקרים חמורים מתפתחת נפיחות העלולה לגרום לחנק.
בעונה זו ישנם מקרים רבים של הרעלות מהפרי. 
טיפול ראשוני:
שטיפה וגרימה להקאות, מתן תרופות אנטי-היסטמיניות והפנייה לטיפול רפואי דחוף .
 
שיכרון זהוב
שיכרון זהוב : צמח רעיל,צמח רפואי (wildflowers.co.il)
מיני השיכרון הם צמחים עשבוניים ממשפחת הסולניים. ישנם מספר מיני שיכרון, הנפוץ ברוב חלקי הארץ הוא שיכרון זהוב. העלים שעירים ודביקים בעלי ריח חריף, הוא גדל לרוב על קירות. הפרחים בצורת פעמון בצבע צהוב, לבן או סגול, הפריחה באביב ובקיץ. 
כל אברי הצמח מכילים מספר מיני אלקלואידים, (השיכרון השחור מכיל את הריכוז הגבוה ביותר) 
סימני ההרעלה:
התגלו אצל אנשים שחלטו "תה, מעלי הצמחים הללו: דופק מהיר, עור יבש וחם, יובש בפה, אישונים מורחבים, הזיות וקשיי נשימה חמורים. 
טיפול ראשוני :
שתיית חלב או ביצה לא מבושלת וגרימת הקאות, והפנייה לטיפול רפואי.
  
אזדרכת מצויה: 
אזדרכת מצויה : צמח רעיל,צמח רפואי,צמח פולש (wildflowers.co.il)
עץ גבוה נשיר חורף פולש/פליט תרבות, גדל בגינות ובשטחים ציבוריים כולל מטעים מוזנחים. העלים מורכבים ומנוצים פעמיים, הפרחים סגולים מסודרים במכבד וריחניים.  הפריחה באביב. הפרי בית גלעין  עגול ירוק המצהיב מאוחר יותר.  
חומרי הרעל נמצאים בעלים ובעיקר בפירות לא בשלים, 
החומר הרעיל הוא בעל השפעה נרקוטית,  עלול לגרום להקאות, שלשול , קשיי נשימה ושיתוק.
טיפול ראשוני:
גרימה להקאה והמשך טיפול רפואי .
 
קיקיון מצוי:
צמח ממשפחת החלבלוביים, שיח גבוה ומסועף, ענפיו חלולים ושבירים. העלה בעל אונות דמויי כף יד. על הפטוטרת בשולי הטרף ישנן בלוטות זעירות, כאשר קוטפים עלה נודף ריח אופייני חריף, הפריחה מתרחשת במשך כל השנה, הפרחים: מכבד בעל פרחים חד מיניים. 
הפרי הינו הלקט כדורי בגודל של כ 3 ס"מ, מורכב משלוש מגורות. הזרעים יפים מבריקים  ומנומרים. בראש הזרע בולט גוף שומני בשם קרונקולה. מפיקים מהזרעים שמן. הצמח ממוצא טרופי אולם גדל ברוב חלקי הארץ. 
קליפת הזרעים רעילה מאוד- מכילה רעל בשם ריצין , חלבון גדול ומורכב שמזיק לכבד אפילו בכמות קטנה, הוא הורס בעיקר את  רקמות הכבד, אבל לא רק. הנזק ניכר רק לאחר מספר ימים. 
טיפול ראשוני:
גרימת הקאה והפנייה מיידית לטיפול רפואי תומך. במקרה של נגיעה בעין יש לשטוף את העין היטב במשך 10 דקות עם מים וסודה ושתיה, ולפנות גם לרופא עיניים 
 
פירות של שקד מצוי /מר
בבוסתנים נטושים גדלים עצי שקד מר הפורחים בט"ו בשבט ומשמחים אותנו. בקיץ הם מבשילים פירות. בציפת הפרי והזרע נמצא הגליקוזיד אמיגדלין  המשחרר בפה את חומר הרעל ציאניד .
המלצה:  אל תתפתו לאכול פירות ירוקים בלתי בשלים של שקד בבוסתנים נטושים ובעצים במסלולי הטיול שאינכם יודעים מה מקורו ומצבו. 
סימני הרעלה:
כאבי ראש, תחושת לחץ בחזה ובגרון, דפיקות לב מואצות וחולשה, התכווצויות, עוויתות, קהות חושים ובלבול. בהרעלה חריפה (אחרי אכילת כמות גדולה של שקדים כאלה) התמותה עלולה להיות מהירה.... 
טיפול ראשוני: 
לגרום להקאה ולהפנות במהירות לבית חולים לטיפול .

פתילת המדבר הגדולה (תפוח סדום):
שיחים גבוהים בעלי עלים גדולים ממשפחת ההרדופיים הרעילה, עגולים בשרניים ואפרפרים, שנקראת בפי העם תפוח סדום ע"ש הפרי שהוא דמוי תפוח גדול אולם הוא חלול (ריק). בתוכו נמצאים זרעים בעלי ציציות ארוכות. הפרחים נמצאים בצבר יחד עם ניצנים בצבעים ירוק-ורוד-בורדו , תלוי בשלב בו נמצא הפרח, הוא מפריש צוף רב. הצמח ממוצא סודני, גדל בארץ במקומות חמים, בבקעת הירדן באזור ים המלח ובערבה, לאחרונה הוכנסו לגינון בגינות נוי . 
כל חלקי הצמח רעילים. שרף הצמח מכיל  גליקוזיד המשפיע על פעילות הלב, ספונינים ועוד. 
סימני הרעלה
מגע עם המוהל גורם לדלקות בעור ולאלרגיה, אכילתו עלולה לגרום ל דלקות במערכת העיכול .
טיפול ראשוני:
כמו בכל צמחי הרעל, גרימת הקאה והפניה לטיפול רפואי דחוף.
 
סולנום: שעיר/שחור/ זיתני/החדק /המקור 
כל מיני הסולנום רעילים
צמחים ממשפחת הסולניים. גם תפוח האדמה והחציל משתייכים למשפחה זו .
נפוצים  בכל הארץ, בעיקר שלושת המינים הראשונים. 
סולנום שעיר  והסולנום השחור דומים מאוד וידועים בשמם העממי "ענבי שועל". כל חלקי הצמח רעילים, במיוחד הפרי הלא בשל. כרבים מבני משפחתם. הם פורחים מאפריל עד ספטמבר בפרחים לבנים. הפרי כדורון ירוק, המשנה צבעו לאדום או שחור, קוטרו 4 מ"מ. הוא רעיל לאדם, אך נאכל (ומופץ) על ידי ציפורים. נמצא בפאתי שדות מושקים בפרדסים וכו
פרחיהם של שאר הסולניים הללו הינם בצבע שחור, צהוב, לבן או סגול.
עליהם של הללו ושאר חלקי הצמח מכילים כמות גדולה של רעל, החומר הפעיל הוא גליקו-אלקלואיד בשם  סולנין, הם מכילים גם חומרים רעילים נוספים וציאנינים, כל החומרים אינם נהרסים בבישול . 
סימני הרעלה: 
כאבי ראש ובטן, ירידה בחום הגוף, אישונים מורחבים, הקאות ושילושלים, שיתוק, הלם, הפרעות בנשימה ובמחזור הדם, איבוד תחושה ומוות .
טיפול ראשוני: 
ריקון הקיבה, גרימת הקאה, והמשך טיפול רפואי תומך: הנשמה מלאכותית ומתן חומרי הרגעה בזריקה לתוך השריר.
 
רשימה נוספת של צמחים רעילים נפוצים נוספים,
הזהרו בעיקר מאלה: אחירותם החורש, כל סוגי הדרבנית, דורנטה מצויה (משמשת לעיתים קרובות כ"גדר חיה"), אמיתה גדולה, כל מיני החלבלובים , טבק השיח, כל מיני הסולנום, ויתניה משכרת, סמבוק, לנטנה ססגונית , סם הכלב המזרחי , בוצין מפורץ,  פירות של תורמוס ועוד. 
https://www.wildflowers.co.il/hebrew/poisonIndex.asp
 
ערך: פרופסור עמרם אשל 

לצפיה במפגש ראשון -על מקלחת יער

איחולי קיץ נעים ובטוח !
 
גינון חסכוני במים