אשבל מעורק

הדפסה
  Stachys neurocalycina שם מדעי
  Nerved-Calyx Stachys Common name
סונבולה קוטנייה, סַנבַּלָה וַאטנִייָה שם ערבי
  سنبله قطنيه أللّغة آلعربيّة
שפתניים
Lamiaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
מרובע צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

אשבל מעורק
צילום: © שרה גולד   יער בן שמן , 3-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אשבל מעורק הוא צמח חד-שנתי שכיח, קירח, ירוק. גובהו 30 ס"מ. הגבעול מתפצל מעט מבסיסו לענפים אלכסוניים. הוא אופייני למשפחתו, השפתניים: גבעול מרובע, עלים נגדיים, פרח דו-שפתני עם 4 אבקנים.
אשבל מעורק פורח באביב, ממארס עד מאי. פרחיו בולטים, צבעם הכללי ורוד עז או סגול–ארגמן רענן. אורך הכותרת 14 מ"מ. השפה התחתונה מפושקת, האונה האמצעית שלה גדולה, מרכזה בהיר ועליו קישוט של נקודות כהות. הגביע דמוי פעמון או צינור, עם 5 שיניים שוות ו-5 או 10 עורקים על הצינור. שיני הגביע מתקשות לקראת הבשלת הפרי.
אשבל מעורק גדל בבתה ים-תיכונית, בעיקר בהרים, בצפון הארץ ובמרכזה.

בסוג אשבל 300 מינים, רבים מהם גדלים באזורים ימתיכוניים. בארץ 13 מינים, מהם 4 ימתיכוניים חד-שנתיים, 3 צמחי-סלעים רב-שנתיים, 3 צמחים רב-שנתיים של בתי-גידול לחים ומין אחד הוא בן-שיח של בתות ימתיכוניות. הסוג אשבל אינו מתאפיין בתכונות בולטות, אלא בעיקר בחוסר תכונות: המנסה להגדיר צמח מהשפתניים נוכח, כי אם אינו מתאים לשום סוג אחר – הרי בסוף מגיעים לאשבל. הסוג נכלל אמנם במשפחת השפתניים, הידועה בשפע צמחי ריח, תבלין, בושם ורפואה, אולם רק מעט ממיני אשבל משמשים כצמחי תיבול ומרפא. הסוג רחב-תפוצה, במיוחד באזורים ים-תיכוניים: אצלנו, בדרום-אפריקה ובצ'ילי.
הפרח דו-שפתני, הגביע פעמוני או צינורי, ובקצהו 5 שיניים מחודדות שוות. לאורכו נמשכים 5–10 עורקים. השפה התחתונה של הכותרת מפושקת, ואונתה האמצעית גדולה. השפה העליונה של הכותרת זקופה, קמורה, חופנת בתוכה את 4 האבקנים, הבולטים הרבה מצינור הכותרת. צבע הכותרת משתנה בין לבן לסגול, כולל מעברים כגון ורוד.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר