עדעד רותמי

הדפסה
  Limonium oleifolium שם מדעי
עופריתיים
Plumbaginaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
חוף הים בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חוף הים התיכון, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

עדעד רותמי
צילום: © אראלה הרי   חוף דור
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עדעד רותמי הוא צמח רב-שנתי של חולות, סלעים ומדרונות הפונים אל הים, וכן ביצות-חוף מלוחות. שכיח למדי בכל אזורי חוף הים התיכון מצפון ועד דרום. זהו צמח קירח שגובהו מגיע עד 40 ס"מ. השם עדעד ניתן לסוג זה בגלל פרחיו שאינם נובלים, כביכול חי הפרח לעדי-עד. "אשם" בכך בעיקר הגביע, שהוא צבעוני, קרומי ושאיר (אינו נובל) בעוד הכותרת נובלת ונושרת. עליו של הצמח ערוכים בשושנת בבסיסו. העלים צרים, אזמליים עד מריתיים, רוחבם 1 ס"מ ומטה, אורכם 4 ס"מ. בסיס העלה הופך בהדרגה לפטוטרת, קצה העלה רחב ומעוגל. בעונת פריחתו מתייבשים עליו, וגבעוליו הירוקים הם המטמיעים, תוך חסכון במים. אסטרטגיה זו, האופיינית לרותם המדבר, גרמה שיקראו למינים כמו זה "מין המתנהג מבחינת משק המים כמו הרותם" או בקיצור: "רותמי".
עדעד רותמי פורח בין אפריל לאוקטובר, בעיקר ממאי עד יולי. הצמח מעלה גבעולי-פריחה רבים, נוקשים, זיגזגיים, מסתעפים, נושאים תפרחות דלילות. צבע הכותרת ורוד בהיר, צבע הגביע השאיר לבן או סגול בהיר. אורך הגביע 7 מ"מ. קבוצות הפרחים צפופות וקרובות זו לזו. אבקנים 5. הפרח מפריש צוף ומואבק על-ידי חרקים.
האבקה עצמית נמנעת על ידי הטרוסטיליה (אורך שונה של אבקנים ועליים בכל פרחי אותו פרט, והאבקה אפשרית רק בין אבקנים לעליים באותו אורך).
עדעד רותמי גדל בעיקר סמוך לים, בחגורת הרסס, בחול ובכורכר. מעט גם במליחות. נפוץ לאורך כל חופי הים התיכון בארץ. תפוצתו העולמית משתרעת לאורך חופי הים התיכון סביב.
בסוג 250 מינים, בארץ 6, בעיקר במלֵחוֹת, בחופי הים ובמדבר.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר