כף-אווז רבת-עלים

הדפסה
  Chenopodium foliosum שם מדעי
ירבוזיים
Amaranthaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
אלרגני

כף-אווז רבת-עלים
צילום: © שרה גולד   חרמון, יוני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מצמחי "רודפי הדחפורים", בולט בעיקר בפריו האדום.
יש צמחים שכושר-התחרות שלהם דל, וקשה להם להתבסס בקרקעות המאוכלסות כבר בצמחים אחרים; אך כושר התפוצה שלהם מעולה, והם מגיעים ראשונים למקומות שהצומח המקורי הושמד בהם ("עקבות דחפורים") וממהרים להתבסס שם. כך נמצא אותם במיוחד בשולי דרכים שנפרצו או הורחבו בעשרות השנים האחרונות. אחד הבולטים בהם הוא כף-אווז רבת-עלים. זהו צמח צנוע ברוב ימות השנה, משתרע צמוד לקרקע, עליו טרפזיים ומזכירים עלי תרד (שהוא קרוב-משפחתו), פרחיו מואבקי-רוח, זעירים ואינם מתבלטים, אך בהגיע פריו להבשלה הוא נראה דומה לתות-שדה וזועק למרחקים באיתות אדום-זוהר "איכלו אותי!". נראה שזה משכנע ציפורים או אף יונקים, וכך הם מסייעים לו להפיץ את זרעיו בנסיון לאתר עקבות חדשים של דחפור. למרות הצבע המושך של הפרי טעמו דל, כטעם נייר, עם שמץ מתיקות תפלה.
בולט לעין ושכיח בצידי דרכים בחרמון בחגורה התיכונה והעליונה, ברום שבין 1550 ל-2200 מ'. אינו גדל כלל בשאר אזורי הארץ.
כתב מייק לבנה.


מקורות מידע

הצמח במקורות

הצמח שלנו שייך למשפחה מאוד "טרנדית"

"נדמה שאחד הנושאים, המעסיקים את המדינה בימים טרופים אלה, הוא דווקא הקינואה. “עוד לא טעמת קינואה?” נשאלת השאלה שוב ושוב בפורומי האוכל השונים באינטרנט. לפי הפופולריות ההולכת וגוברת, לא ירחק היום, ואפשר יהיה להשיג קינואה בכל מרכול.
אז מה זאת בכלל קינואה (Quinoa)? מקורם של הגרגרים בזרעים של צמח בשם חנופודיום קינואה, השייך למשפחת הסלקיים, ומוצאו בהרי האנדים. החנופודיום נקרא בעברית כף האווז, ואכן עליו של השיח דומים לכף רגלו של אווז. הקינואה, המכונה “דגן-על” וגם “אם הדגנים”, עשירה מאוד בחלבון זמין ואיכותי, בסידן, ברזל, סיבים תזונתיים, אשלגן, אבץ, וויטמינים (B, E). היא אינה מכילה גלוטן, כך שהיא מתאימה גם לחולי צליאק."
מתוך אתר האינטרנט על השולחן למאמר המלא ומתכונים בקישור כאן בדף.

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר