ורוניקה מבריקה

הדפסה
  Veronica polita שם מדעי
  Twin Speedwell Common name
לבך אזרק שם ערבי
  لبخ ازرق أللّغة آلعربيّة
לחכיים
Plantaginaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, שרון, שפלה, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

ורוניקה מבריקה
צילום: © שרה גולד   יערן בן-שמן , 2-2017
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אם ראית פרח עם 4 עלי-כותרת בלתי שווים: שניים בינוניים זה מול זה, אחד ניצב להם ורחב, ואחרון מול הרחב והוא צר מכולם – ראית פרח של ורוניקה. אפשר לדמות את הפרח לפרצוף של ליצן, שהעלה הצר הוא לשון המושטת בהתרסה. לפרח שני אבקנים ועמוד-עלי אחד, הנושא צלקת בודדת. במינים רבים הפרח כחול, וכך גם במין הנדון. ורוניקה מבריקה היא צמח חד-שנתי נמוך. העלה רחב ושפתו חרוקה. העלים נגדיים, רק העליונים ביותר (חפי הפרחים) מסורגים. פורח מינואר עד אפריל. אונות הכותרת קצרות ורחבות. הפרח תכול עם עורקי-אורך כחולים כהים, מרכזו לבן. הפרי שעיר. מפרץ הלב בפרי שטוח, זוויתו קהה. עמוד העלי קצרצר.
שכיח בגינות. גדל ברוב חלקי צפון הארץ ומרכזה, חודר אף לנגב.
תפוצתו העולמית רחבה ברחבי העולם הישן, כנראה בעקבות האדם.

בסוג ורוניקה מונים 300 מינים, יש טוענים אף 500 מינים.
ורוניקה הוא סוג של צמחים עם פרחים קטנים, ואך במבט מקרוב מתברר שהם יפהפיים ביותר. בעבר היה  הסוג ורוניקה במשפחת הלועניתיים, שהיא משפחה בלתי-מגובשת: קשה להגדיר מה בדיוק משותף לכל בני המשפחה, וקשה עוד יותר למצוא מה מבדיל ביניהם לבין מינים ממשפחות קרובות. לאחרונה הועבר הסוג ורוניקה למשפחת הלחכיים.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

הסוג ורוניקה נקרא על שם אישה מפורסמת במסורת הנוצרית: ורוניקה הקדושה ליוותה את ישו למקום הצליבה, וניגבה את פניו במטפחתה. בהיסטוריה של סוף ימי בית שני היו בארץ עוד כמה נשים מיוחדות בשם זה, מהן שנודעו כיפהפיות מושכות וקטלניות, ר' מאמרו של יהודה זיו ברבעון "ארץ", חורף 1988.

כתב מייק לבנה

 
גינון חסכוני בצמחי בר