אורזית זקופה

הדפסה
  Ehrharta erecta שם מדעי
  Panic Veldtgrass Common name
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
שדות וגינות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח פולש

אורזית זקופה
צילום: © דרור מלמד   בתל אביב, 2011
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אורזית זקופה (לפי האקדמיה ללשון: אָרְזִית זְקוּפָה)  היא דגני חד-שנתי, קרח, זקוף, גובהו 100-40 ס"מ, מסועף מבסיסו. הגבעולים דקים, עשויים 6-4 מפרקים, התחתונים שבהם משרישים ומהעליונים מסתעפים ענפי משנה. העלים איזמלניים, קרחים. הלשונית שבין נדן העלה לטרף, עשויה קרום ריסני. התפרחת מכבד דליל, מכונס או רפה. ענפי המכבד מקבילים לציר המכבד או נוטים ממנו כלפי מטה. השיבוליות יחידניות, מוארכות, 5-3 מ"מ אורכן, פחוסות מצידיהן, נישאות על עוקצים נימיים ומכילות שני פרחים עקרים ופרח אחד פורה שלו 6 אבקנים. הגלומות מעט בלתי שוות, קצרות בהרבה מהמוצים, מחודדות מעט, מעורקות. המוצים מוארכים, מחודדים ובעלי קמטי רוחב בשוליהם – סימן היכר ייחודי למין.
מוצאה של אורזית זקופה בדרום אפריקה ותימן אולם היא פלשה לכל היבשות וכיום תפוצתה העולמית נרחבת. בישראל נאספה לראשונה ע"י פרופ' אבינעם דנין בשנת 1999 בשרון ובפלשת והיא עדיין נדירה למדי. בית גידולה הוא מקומות מופרעים וגינות, גם במקומות מוצלים. הפריחה בחודשי האביב והקיץ.
הסוג   Ehrharta   קרוי   על   שמו   של  הבוטנאי   הגרמני   בן   המאה   ה-18,  ארהרט,  (Jakob Friedrich Ehrhart, 1742-1795) תלמידו של לינאוס והראשון שתיאר מעמד של תת-מין בספרות הבוטנית. שם הסוג העברי - אורזית - על שום דמיונו החיצוני של הצמח לאורז. שם המין, erecta, מלטינית: "זקופה", כמו גם שם המין העברי – מתאר את מראהו הכללי של הצמח. היא מכונה באנגלית Panic Veldtgrass - דגן-ערבות דמוי דוחן (Veldt באפריקנס היא ערבה או אדמת-בור). למרות הדמיון - דוחן, אורז ואורזית משתייכים כל אחד לשבט שונה במשפחת הדגניים.
הסוג אורזית מונה 37 מינים. אורזית זקופה הוא מין האורזית היחיד הגדל בישראל.

כתב דרור מלמד

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר