עירית נטויה

הדפסה
  Asphodelus refractus שם מדעי
עיריתיים
Asphodelaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
נגב והרי אילת, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

עירית  נטויה
צילום: © מורי חן   נימרה, 4-2010
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עירית נטויה היא חד שנתי קטן של מישורים חוליים במדבר. שלא כמו בעיריות הרב-שנתיות, ציצת השורשים עשויה שורשים דקים. העלים גליליים, זקופים, ערוכים בשושנת.
עמוד התפרחת מגיע לגובה 40 ס"מ ובשונה ממיני העירית האחרים הוא מסועף לשניים או שלושה ענפים. הפרחים דומים לאלה של העיריות האחרות. לעטיף 6 עלים לבנים עם פס חום. הפירות הם הלקטים כדוריים-פחוסים בקוטר עד 4 מ"מ. הם נוטים כלפי מטה במהלך ההבשלה. לעוקף הפרח מרק קרוב לבסיסו.
תפוצתו העולמית של המין סהרו-ערבית. בארץ אוכלוסיותיו הצפוניות נמצאות במקומות מועטים בערבה ובהרי הנגב הדרומי.

מקורות מידע

הצמח במקורות

אפרים הראובני מזהה את היבלית המשנאית עם העירית הגדולה כיוון שידוע שמפיקים משורשי העירית משחה לטיפול ביבלות ולכן היא כונתה יבלית ועוד ידוע שמהשורש מכינים דבק.
במשנה מוזכרת היבלית כצמח שמפיקים ממנו דבק כדי להדביק כדי יין "יבלית שטופלין בה את הפיטסין" (כלים ג', ו').

שמה העברי של המשפחה קרוי על שם הסוג עירית, שם הנזכר לראשונה במילון "ילקוט הצמחים", בעריכת מ. אזרחי ופ. אוירבך (קרישבסקי), שיצא לאור ע"י ועד הלשון העברית בשנת תר"ץ (1930).  מקור השם עירית הוא מן התוספתא: "עִרִית שֶׁלְּקָטָהּ לְמַאֲכַל בְּהֵמָה, הֲרֵי זֶה צָרִיךְ לְבַעֵר" (מסכת שביעית, פרק ה', הלכה י"ז) והכניסו לשימוש מודרני חוקר התנ"ך, הבוטנאי והרב ד"ר עמנואל לעף (1944-1854), מחבר החיבור המקיף  בגרמנית, בן ארבעת הכרכים, "צמחי היהודים" (Die Flora der Juden).

 
גינון חסכוני בצמחי בר