סיסנית הבולבוסין

הדפסה
  Poa bulbosa שם מדעי
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
אלרגני

סיסנית  הבולבוסין
צילום: © דרור מלמד   חרמון, מאי
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

סיסנית הבולבוסין היא דגן רב-שנתי שכיח מאוד. הגבעולים זקופים, מתרוממים לגובה 15–40 ס"מ. הפרקים התחתונים בבסיס הגבעול מתפתחים לפקעות ("בולבוסין"), עטופות בנדני עלים שיבשו. הן מכילות חומרי תשמורת ומשמשות אבר קיימא רב-שנתי שנשאר צמוד לפני הקרקע. כתוצאה מחיוץ קנים שבבסיסיהם פקעות אלה, נוצרות כריות צפופות של צמחי סיסנית הבולבוסין שקוטרן 10 ס"מ. שיטת ריבוי זאת מבטיחה את קיומו של הצמח גם בשנים בהן כמות הגשמים קטנה מכדי לאפשר התבססות נבטים.

סיסנית הבולבוסין מתייחדת גם בשיטת הרבייה שלה, ולפיה אפשר גם לזהותה בנקל: לרוב הפרחים שלה אינם מכילים אבקנים ועלי, אלא ניצני-ריבוי דיפלואידיים, אשר מתפזרים בסוף העונה ומהווים אברי רבייה וגטטיבית, אף שהיא מסתייעת לשם כך באברי התפרחת. כך שבתפרחת אפשר לראות לא זרעים אלא ניצני-ריבוי. רק באחוזים בודדים של הצמחים ממין זה הפרחים שבשיבולים יוצרים זרעים ברביה מינית רגילה. תופעה דומה קיימת בצמחי אגבה.
סיסנית הבולבוסין פורחת באביב, מרס–אפריל. יש שערות מסולסלות בבסיס המוץ התחתון.
סיסנית הבולבוסין גדלה בבתה ובצידי דרכים. גדלה תכופות באוכלוסיות צפופות, רבות-פרטים. במצבה בווגטטיבי, בעוד הצמח מגדל עלים נמוכים, עדינים וצפופים ועדיין לא מרים גבעולי-פריחה – הוא יוצר דשא נמוך, צפוף ועדין. הסיסנית נפוצה בכל אזורי הארץ הימתיכוניים ובשוליהם. נחשבת כקושר-קרקע משובח, וכצמח-מרעה מועיל. השם המדעי משמעו "צמח הנאכל על-ידי צאן". תפוצתה העולמית מקיפה את הים התיכון ומשתרעת גם הרחק צפונה ומזרחה.
בסוג 300 מינים, בארץ 2 מינים חד-שנתיים ו-3 מינים רב-שנתיים, שאולי אינם אלא מין אחד.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר