לוענית החולות

הדפסה
  Scrophularia hypericifolia שם מדעי
לועניתיים
Scrophulariaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
עמקים, שרון, שפלה, נגב צפוני, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

לוענית החולות
צילום: © שרה גולד   חולות ניצנים, פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

לוענית החולות היא בן-שיח בעל גבעולים אחדים המסתעפים לכיוונים שונים. גובהו 30-40 ס"מ. הענפים קרחים וקשיחים. ענפי השנה הקודמת בעלי קליפה לבנה ומסתיימים בקצה חד. הענפים הצעירים מאדימים לעתים. העלים מסורגים, דלילים ומרווחים, כמעט יושבים. אורכם 1-1.5 ס"מ והם מוארכים או דמויי מרית. שפתם תמימה או משוננת במקצת.
התפרחות המסויימות בנות 5-7 פרחים, מסתעפות מהענפים בחיק חפים קטנים דמויי איזמל. עוקצי הפרחים קצרים מאוד. אורך אונות הגביע 1.5-2 מ"מ, והן מעוגלות ובעלות שוליים לבנים קרומיים. צבע הכותרת בורדו כהה. אונות השפה העליונה כהות מאוד והן זקופות ומעוגלות. האונות הצדדיות זקופות, בהירות עד לבנות לפחות בחלקן הפנימי. האונה המרכזית התחתונה כפופה כלפי מטה. בסטמינוד מוארך (הסטמינוד הוא מעין אבקן מנוון המופיע בפרח הלוענית בחלק העליון של לוע הפרח), קצה הסטמינוד מעויין.
הפרי – הלקט כדורי, בעל חוד זעיר, קוטרו 3-4 מ"מ.
לוענית החולות גדלה בשקעים בין גבעות החול לאורך החוף ובמערב הנגב, פורחת באביב.

מיני הסוג לוענית בארץ הם לרוב עשבים רב-שנתיים בעלי תפרחות מסויימות, חד-בדיות או דו-בדיות היוצאות מחיק חפים לאורך חלקו העליון של הגבעול, שגם הוא מסתיים בתפרחת.
לפרח הלוענית גביע מאוחה בעל 5 אונות ששפתן קרומית, וכותרת דו-שפתנית, גם היא בעלת 5 אונות, שלה צורה אופיינית של כד. שתי האונות העליונות זקופות ומזכירות לעתים זוג אוזניים. שתי האונות הצדדיות זקופות או מפושקות במקצת. מספר האבקנים – 4 . בין שתי אונות השפה העליונה נמצא קשקש שהוא שריד של אבקן מנוון (סטמינוד). השחלה עלית. הבשלת העלי מקדימה במקצת את הבשלת האבקנים, אך לעתים יש חפיפה חלקית ביניהם, כך שאפשרית גם הפרייה עצמית.
הפרי – הלקט בן שתי מגורות הנפרדות לעת ההבשלה ומכילות זרעים רבים.
כתבה ליאורה קרת


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר