טמוס מצוי

הדפסה
  Tamus communis שם מדעי
  Common Black-bryony, Lady's seal Common name
פַשרַשין שם ערבי
טמוסיים
Dioscoreaceae
משפחה
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
חורש בית גידול
עגול צורת הגבעול
מטפס צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה

טמוס מצוי
צילום: © ליאורה קרת   יער ראש העין, 2-2-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

טמוס מצוי הוא מטפס רב-שנתי שענפיו גדלים מדי שנה מפקעת גדולה התמונה בקרקע. הענפים עשבוניים דקים, מגיעים לאורך 4 מטרים, מסתרגים על גזעי עצים או שיחים. הוא מופיע גם בבתה כצמח משתרע. העלים דמויי לב, אך כבעלים של חד-פסיגיים אחרים העורקים בהם מקבילים. פטוטרות העלים ארוכות מהטרפים.
צמחי הטמוס המצוי מלבלבים בסתיו ופורחים באביב (פברואר – אפריל). לטמוס המצוי פרחים זכריים ופרחים נקביים הנישאים על צמחים נפרדים. הוא נקרא לכן צמח דו-ביתי. התפרחות הארוכות גדלות בחיקי העלים. לעטיף הפרחים 6 אונות וצבעו צהוב ירקרק. הפירות הן ענבות עסיסיות צורתן כמעט כדורית ובעת ההבשלה צבען אדום או צהוב. ציפורים האוכלות את הפירות מפיצות את הזרעים. לעתים קרובות ההפצה היא אל מתחת לענפי עץ שעליו יוכלו לטפס הצמחים שינבטו מאותם זרעים.
הטמוס מצוי בישראל בחורשים ובבתות בחבל הים-תיכוני מהחרמון עד להרי-יהודה. תפוצתו העולמית באירופה, צפון-אפריקה והמזרח התיכון.
צמח קרוב לטמוס, Dioscorea, ידוע בכך שהפקעות שלו מכילות חומרים דמויי אסטרוגנים וממנו בודדו לראשונה תכשירים למניעת הריון. לא ידוע לנו מחקרים דומים על הטמוס אך הוא נחשב ברפואה העממית כצמח המתאים לטיפול במחלות נשים. מן הראוי להתייחס אליו כצמח העלול להיות בעל השפעות רפואיות בלתי רצויות.
 
כתב עמרם אשל
 

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר