ספלול ססגוני

הדפסה
  Aristolochia paecilantha שם מדעי
ספלוליים
Aristolochiaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
דמוי לב צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, הרי שומרון, הרי יהודה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

ספלול ססגוני
צילום: © אבנר כהן   חרמון
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ספלול ססגוני הוא צמח עם פרח מוזר, ציורי, מעניין בצורתו ובתפקודו. זהו עשבוני רב-שנתי צפוף, קוטרו 40 ס"מ. הגבעולים קצרים מ-50 ס"מ, שעירים, ירוקים בהירים. ניכר גם בעליו, שבסיסם מפורץ (לבוב) במפרץ רחב ומעוגל, ומצדדיו אזניות רחבות ומעוגלות. העלים פשוטים, מסורגים, תמימי-שוליים. העלה שעיר–זיפני משני צדדיו.
ספלול ססגוני פורח ממארס עד יוני. צריך לחפש את הפרח במכוון, כי הפרחים מסתתרים בין העלים בתחתית הצמח. הפרח דמוי מקטרת או חצוצרה, עם צינור ארוך ואוגן קצר דמוי אוזן. זהו פרח-מלכודת, כמו פרחי הלופיים. הפרח מסריח כריח בשר נרקב, והוא מושך חרקים הנזונים מבשר רקוב. אין צוף. הצלקות מבשילות לפני האבקנים וההאבקה זרה. השחלה תחתית. עוקץ הפרח קצר מאורך הפרח. הפרח דו-מיני, לא נכון. אין גביע. הכותרת מורכבת מצינור ואוגן. הצינור רחב (יותר מ-15 מ"מ), מפותל, בתוכו שערות הפונות מטה ומונעות מהחרקים שנכנסו לצאת עד שהן נובלות. מעניין שהחרקים שנלכדו ממהרים, אחרי שהשתחררו, להתפתות שנית ולהיכנס לפרח נוסף (ולהאביקו). צבע צינור הפרח מבחוץ אדום חלוד או סגול–אדום. האוגן רחב מאוד (יותר מ-25 מ"מ), דמוי אוזן, בסיסו לבוב. גונו מבפנים בז' עם כתמים ארגמניים – שילוב נאה ביותר. האבקנים 6, מעורים בעמוד העלי ומאוחים ליחידה. הפרי ביצי, דמוי סלסילה, נפתח ב-6 קשוות. ציורי ויפה אף הוא, מזכיר פנס-נייר סיני.
ספלול ססגוני הוא מין שרוע, לא מטפס, והוא מחליף את ספלול השדה בהרים גבוהים, בעיקר בחרמון, בגליל העליון ובגולן, מעט גם דרומה יותר.
בארצות אירופה מקובל שימוש בספלול להקלה של כאבי-לידה, וגם השם המדעי משמעו "מקל על הלידה".
בסוג 300 מינים, 6 בארץ. מינים נוספים אחדים מטופחים בגינת הנוי, כמטפסים יפי-פרחים-ופירות
צמחי סוג זה הם רעילים, וזאת הודות לרעלן בשם 'Aristolochic acid' ('חומצה אריסטולוצית') שנמצא בעלי הצמח. חרקים מסוימים פיתחו עמידות לרעלן זה. מבין חרקי ארץ ישראל שפיתחו עמידות לרעלן זה , בולטים פרפראים המכונים בעברית צבעוני
בסוג 300 מינים, 6 בארץ, ועוד אחדים מטופחים בגינת הנוי – מטפסים יפי-פרחים-ופירות.
כתב מייק לבנה

על הסוג ספלול
בסוג ספלול המשתייך למשפחת הספלוליים 6 מינים בארץ וכ- 500 מינים בעולם, רובם צמחים מטפסים.
הפרח בעל צורה ייחודית דמויית מקטרת, מה שהעניק לצמח שני שמות עממיים - Pipevine (״גפן המקטרת״) ו Dutchman's pipe (״מקטרת ההולנדים״). מקור השם העברי הוא כמובן צורת הספל שהפרח יוצר. לפרח הספלול מראה ייחודי, ה״כניסה״ לפרח נראית כמפרש או אוזן רחבה, ממנה נמשך צינור מעוקל כמקטרת המגיע לחלל בו מצויים אברי הרבייה - האבקנים והעלי, המחוברים אחד לשני. פרחי הספלולים הם פרוטוגניים, ז״א שהשחלה מבשילה לפני הבשלת האבקנים , ובכך נמנעת האבקה עצמית.
פרחי הספלולים מפיצים ריח רע המושך זבובים קטנים להיכנס אל הפרח ולהאביקו, הזבובים שנכנסים לפרח בשלב הנקבי שלו, יעברו דרך שערות הפונות אל תוך הפרח, יגיעו לחלל הנמצא בסופו ויתקעו שם, כיוון שלא יוכלו לעוף חזרה נגד כיוון השערות אם הגיעו מפרח שנמצא בשלב הזכרי - יפזרו את האבקה ממנו תוך כדי שוטטות בחלל הפרח, וכאשר הספלול עובר לשלב הזכרי האבקנים מבשילים ומתפזרים על הזבובים שנלכדו,

השערות בצינור הפרח נושרות והזבובים יכולים לעוף לפרח אחר שנמצא בשלב הנקבי, ולבצע האבקה גם בו.
בישראל 6 מיני ספלול, כולם גדלים בחבל הים תיכוני של הארץ.
הנפוצים בהם:
ספלול מטפס (החורש) - צמח מטפס של חורשים בצפון הארץ
ספלול קטן - צמח קטן ונחבא של סדקי סלעים בחבל הים תיכוני
ספלול השדה מצוי באדמות כבדות
שלושת הנוספת - ס. ססגוני, ס.מחוספס וס. הגליל הם מינים נדירים של צפון הארץ בלבד
הספלולים משמשים כפונדקאים היחידים של הפרפרים - צבעון שקוף , צבעוני צהוב וצבעוני קשוט , מהם ניזונים הזחלים של המינים הללו.
כמו כן ספלולים רבים בעולם נחשבים כצמחי נוי.
כתב:  אוהד בנימיני


מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר