קרקש קיליקי

הדפסה
  Colutea cilicica שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

קרקש קיליקי
צילום: © אבנר כהן   חרמון
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

קרקש קיליקי הוא שיח גדול ומסועף, גובהו עד 3 מ'. העלה מנוצה פעם אחת ל-4–7 זוגות עלעלים ביציים רחבים, תמימי-שוליים, ובקצה העלה צומח עוד עלעל ללא בן-זוג. אורך העלעל 25 מ"מ ורוחבו 15 מ"מ. בבסיס העלה יש שני עלי-לואי מפורדים.
קרקש קיליקי פורח במאי-יוני בפרחים פרפרניים אופייניים, צהובים וגדולים, אורכם 3 ס"מ. המפרש עגול, מפורץ בראשו. מבט בוחן מקרוב יציג את ייחודם של הפרחים: זוג עיגולים אדומים על הרקע הצהוב של מפרש הכותרת בדמות שתי עיניים גדולות מקנה לפרח דמות של פרצוף מלא הומור, והסירה הקטומה בדמות מקור-ברווז משלימה את המראה להזכיר את דמותו של דונלד הברווז (דונלד דק) של וולט דיסני. המשוטים סרגליים, נטויים מטה. השחלה קירחת. גם הפרי ייחודי, יפה ומעניין: הוא נפוח וחלול, מראהו כנקניקיה קצרה ושמנה, אורכו 5–8 ס"מ וקוטרו 2–3 ס"מ. קליפתו אדמדמה ושקופה למחצה כקלף, מכסיפה בהתייבשה. השם קרקש משמעו מעי, והרי ממעיים של בהמה נהגו להתקין נקניקיות. הזרעים קטנים וקשים, מקרקשים בפרי כרעשן של תינוקות. הם דמויי כליה, צבעם חום, והם חביבים כנראה על חדקוניות זעירות, כי רוב הזרעים באוכלוסיה נגועים ואכולים בפי חיפושיות אלה.
קרקש קיליקי גדל במדרונות סלעיים בחורש ובעיקר בצידי דרכים ובמקומות מופרעים. הוא נפוץ בארץ רק בחרמון ברום שבין 700 ל-1800 מ', הפרטים הדרומיים שלו מגיעים עד מצודת נמרוד. תפוצתו העולמית משתרעת בלבנון, בטורקיה ובבלקן. הוא נקרא על שם אזור קיליקיה בטורקיה.
בסוג קרקש 25 מינים. מין נוסף, דומה לו מאוד אך עליו ופרחיו קטנים יותר, הוא קרקש צהוב, הגדל במרומי הר הנגב, וכן בסיני (במנזר סנטה קתרינה הוא נחשב ל"מטה אהרון"). פרטים של מין זה מגיעים צפונה עד הגליל התחתון (קרני חיטין) והגולן (גמלא).

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

מידע גנני
צריכת מים לאחר התבססותו נדרשת לו תוספת השקיה של 200 ליטר למ"ר או 200 קוב לדונם בשנה באזורים שבהם יש לפחות 250 מ"מ גשם בשנה.
אזורים                             הר, נגב
צורת חיים                        שיח
קצב צמיחה                     מהיר
גובה (מ')                        2.00
קוטר (מ')                       2.00       
איברים דקורטיביים        פרחים, פירות ועלים
שימוש מומלץ                שיחייה, שיח פורח
עמידות לתנאי קרקע קשים גבוהה
תנאי הארה
                    שמש

כתבו יואב גרטמן ואביגיל הלר, מתוך חוברת בהוצאת שה"מ, משרד החקלאות


 
גינון חסכוני בצמחי בר