פרגה אדומה

הדפסה
  Glaucium grandiflorum שם מדעי
  Red-horned Poppy Common name
חַנוּן אַבּוּ קוּרוּן שם ערבי
פרגיים
Papaveraceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גלבוע, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

פרגה אדומה
צילום: © עמיקם שוב   ערד
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

פרגה אדומה מתהדרת בפרח גדול ויפהפה, אדום לוהט, קרוב לפרג ודומה לו. זה צמח חד-שנתי או דו-שנתי שעיר ומסתעף מבסיסו, קוטרו עד 35 ס"מ. הוא מופיע בבודדים (לא במרבדים כפרג האגסני) ואינו שכיח. עלי הבסיס גדולים (אורכם 10 ס"מ), כינוריים, נישאים על פטוטרת, ערוכים בשושנת, גונם מכחיל. האונה הקיצונית של העלה גדולה מיתר האונות. עלי הגבעול חסרי פטוטרת, חובקים את הגבעול. בהיפצעו מפריש הצמח מוהל צהוב המכיל אלקלואידים.
פרגה אדומה פורחת בין מרס למאי. הפרח גדול, קוטרו מגיע עד 10 ס"מ, והוא דומה לפרח הפרג: 4 עלי הכותרת גדולים ואדומים, ובבסיס כל עלה-כותרת יש כתם שחור; עלי הכותרת רחבים, עדינים, מקומטים בניצן, מתיישרים כשפרח נפתח; האבקנים רבים; 2 עלי הגביע עוטפים את ניצן הפרח ונושרים עם היפתחו. הפרח נישא על עוקץ ארוך. אין לפרח צוף, והוא מותאם להאבקה על-ידי חיפושיות אוכלות-אבקה. הפרגה נבדלת מהסוג הפרג בפריה, שהוא סרגלי דק ומוארך מאוד, נראה ממש כגבעול. הפרי נפתח לכל אורכו בשתי קשוות, כמו פירות במשפחת המצליבים.
פרגה אדומה גדלה בצידי דרכים, במעזבות ובקרקעות קירטוניות. היא נפוצה בארץ בעיקר בתחום-המעבר בין החבל הימתיכוני לחבל הערבתי, היינו בחבל-הספר, במרכז הארץ – במזרח יהודה ושומרון.
תפוצתה העולמית משתרעת בארצות המזרח התיכון.
בסוג פרגה 20 מינים, בארץ 6.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר