זוטה מעורקת

הדפסה
  Micromeria nervosa שם מדעי
  Veined Savory Common name
זעֵ'תֵמַאן, זַעְתַר אל-חְמַר שם ערבי
שפתניים
Lamiaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
מרובע צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה

זוטה מעורקת
צילום: © שרה גולד   יער בן שמן, 3-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

זוטה מעורקת היא בן-שיח נמוך, גובהו 15–40 ס"מ. הוא מסתעף מבסיסו בלבד לענפים זקופים שאינם מסתעפים. רובו מתייבש בקיץ, רק חלקם התחתון של הגבעולים נותר ירוק כל השנה. העלים הצעירים מדיפים ריח לימון. שלא כמו מינים אחרים של זוטה אין מין זה מתאים כתבלין לתה. המין ניכר – ונבדל מיתר מיני הזוטה ורודי-הפרחים – בהופעה השעירה של דורי הפרחים (זאת בניגוד לסוג אשבל, ששם המין אשבל מעורק הוא המין הקירח). העלים קטנים (מכאן שם הסוג), נגדיים, שפתם תמימה. אורכם 6 מ"מ, צורתם כביצה רחבה, אך הם מתחדדים בקצה בפתאומיות. העלה חסר פטוטרת, צידו העליון קירח, צידו התחתון קירח או לביד, אך לא עם שערות ארוכות.


זוטה מעורקת פורחת מפברואר עד מרס. פרחים רבים ערוכים בדורים צפופים בראש הגבעול, קוטר הדור1 ס"מ. הדורים ערוכים בשיבולת מופסקת. הגביע שעיר, פעמוני, עם 13 עורקים ו-5 שיניים כמעט שוות. הכותרת ורודה בכללה, על השפה התחתונה משני עברי הלוע מופיעים שני כתמים לבנים. המאבקים בצבע סגול כהה. הכותרת דו-שפתנית, אורכה 5 מ"מ. סימן המין: הגביע מכוסה בשערות ארוכות ומפושקות. זה נותן לכל הצמח את הופעתו הצמרית. הגביע מוארך מאוד. אורך אונות הגביע גדול מחצי אורך צינור הגביע, וכל אונה מתמשכת בקצה לזיף.


זוטה מעורקת היא מין שכיח בכל החבל הימתיכוני בסדקים בסלעים גירניים קשים, ובבתה בקרקע המתפתחת על סלעים רכים. היא נפוצה בכל אזורי צפון הארץ ומרכזה.


בסוג זוטה 100 מינים, 4 בארץ.





כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר