חורשף מצוייץ

הדפסה
  Atractylis comosa שם מדעי
  Beautiful Distaff-thistle Common name
שׁוֹק אֶל-גַ'זָאל, שׁוֹק אֶל-גְ'מַאל שם ערבי
מורכבים
Asteraceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, חוף הים התיכון, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

חורשף מצוייץ
צילום: © שרה גולד   שפלה, 10-2018
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

קוץ רב-שנתי עדין, הפורח בקיץ בקרקפת ציורית בצבע לילך-סגול עז. ארצישראלי כמעט בלבדי (תת-אנדמי), גדל פרט לארץ רק בלבנון.
השם חורשף מקורו בכתבים עבריים מימי הביניים, והוא מזכיר את השם הערבי חוּרְפֵישׁ בשיכול-אותיות. השם הערבי מתייחס למינים שונים של קוצים, כגון ברקן וגדילן. החורשף המצוייץ נקרא בערבית בשם "שוק אל-ע'זל", היינו קוץ הצבי, על שום יופיו ועדינותו.
התפרחת היא קרקפת אופיינית לבת-משפחת הצינוריים* במשפחת המורכבים, קוטרה 3–4 ס"מ. הפרחים שבהיקף הקרקפת לשוניים, עם 3 אונות, והם נקביים (עלייניים) בלבד; פרחי המרכז צינוריים עם 5 אונות, דו-מיניים. עלי המעטפת קשקשיים, מעוגלים בראשם ובלתי-קוצניים, ערוכים בדורים אחדים בדמות גביע זקוף. העלים העליונים העוטפים את קרקפת-הפרחים (מתחת לעלי המעטפת) קוצניים ומבודרים, מוסיפים לחינו של הצמח. יש חוקרים המתייחסים אליהם כאל עלי-המעטפת החיצוניים של הקרקפת.
הצמח בולט בפריחתו הקיצית, בעונה שמעטים בה הפרחים. הוא בולט בנוף ביופיו גם אחרי הפריחה, כאשר הקרקפות נושאות כדור ציציות של הזרעים, לבנות-צחות ומבריקות-כמשי.
בראשית החורף מלבלבים עלים שעירים גדולים הערוכים בשושנת. בקיץ עולה עמוד-התפרחת לגובה 30–60 ס"מ. פורח מיולי עד אוקטובר, בעת הפריחה קמלים רוב העלים וכך מוקטן איבוד המים בעונת היבש.
המין אנדמי ללבאנט. גדל בחבל הימתיכוני בארץ.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

השם קוץ נזכר במקרא כשם כללי לצמחים בעלי עלים דוקרניים. שמות הקוצים המופיעים במקרא קשים לזיהוי. סביר להניח שאחד מן השמות: שמיר, שית, צנינים ועקרבים מתייחס לאחד ממיני החורשף. ניכר שאבותינו הכירו את שמו המדויק של החורשף. יש המזהים את הקוץ המקראי עם צמח ששמו "קורטם", ויש המזהים אותו עם "ברקן" או "גדילן".


 
גינון חסכוני בצמחי בר