חנק מחודד

הדפסה
  Cynanchum acutum שם מדעי
  Montpellier scamony plant, Stranglevine Common name
עוּלֵייק, מוּדֵיידָה חאד שם ערבי
הרדופיים
Apocynaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
דמוי לב צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
מטפס צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל צופני

חנק מחודד
צילום: © עמרם אשל  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

חנק מחודד הוא מטפס רב-שנתי ירוק וקירח של גדות-נחלים. גובהו השכיח עד 3 מ', והוא משתלט על הנוף ומכסה כליל את הצמחים שבסביבתו, כביכול חונק אותם, מכאן שמו. מתוך קנה-שורש בקרקע עולים הגבעולים, בלתי מעוצים. אין לו קנוקנות, והוא מטפס על שכניו כשהוא נכרך סביבם באמצעות גבעוליו הרכים והגמישים. העלים נגדיים, עם פטוטרת ארוכה. הטרף משולש, מפורץ בבסיסו (לבוב), מחודד בקצהו, והוא קירח, ירוק כהה. עורקיו בולטים, מסתעפים כמניפה. הצמח מפריש בהיפצעו מיץ חלבי כמו רבים במשפחתו, נחשב רעיל.

חנק מחודד פורח במשך כל הקיץ, מאפריל עד אוקטובר. הפרחים ריחניים, קטנים (קוטרם 10 מ"מ), והם ערוכים בתפרחות צפופות מעין סוככים, 10 פרחים לסוכך. עיתים מכוסה הצמח כולו בפריחה עשירה. הפרח לבן או ורדרד, מרכזו אדמדם, צורתו גלגלית אופיינית למשפחת האסקלפיים. לכותרת 5 אונות. במרכז הפרח עולה עטרה קרומית כפולה, מעורה לאבקנים ולכותרת. אבקנים 5, אבקתם ארוזה באבקיות. האבקן מצוייד במצבט הנאחז בכוח בחרק המאביק, ומפיץ באמצעותו את האבקה כגוש אחד. הפרח מפריש צוף רב והוא מואבק על-ידי חרקים גדולים וחזקים המסוגלים לעקור את האבקן יחד עם המצבט הנאחז בחרק: דבורי-דבש, צרעות וזבובים גדולים. ידוע כי חרקים קטנים שודדי-צוף כנמלים נתפסים במצבט ואינם מסוגלים לחלצו או להשתחרר ממנו. בתמונה המצורפת נראות נמלים על הפרחים, אך אלה למדו כנראה להתמודד עם בעיה זו. הפרי הוא מפוחית מוארכת (עד 20 ס"מ) ובה זרעים רבים המתפזרים ברוח באמצעות ציצית שערות. הוא משמש פונדקאי עיקרי בצפון הארץ לפרפר היפה דנאית סדום, הנזון מבני משפחת האסקלפיים הרעליים בכל אשר ימצאם.
חנק מחודד גדל ליד מקווי מים, נחלים ובריכות, נפוץ בהרים, במישור החוף ובבקעת הירדן.
תפוצתו העולמית משתרעת בארצות הים התיכון והמזרח התיכון ומשם צפונה.
בסוג 5 מינים, מין יחיד בישראל.
כתב מייק לבנה

מין זה היה שייך בעבר למשפחת האסקלפיים אשר נמנית כיום כחלק ממשפחת ההרדופיים.


מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר