אמקור הנחלים

הדפסה
  Platyhypnidium riparioides שם מדעי
  Long-beaked Water Feather-moss Common name
טחבי עלים (מערכת)
Bryophyta
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
מפורץ שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
חסר גבעול צורת הגבעול
טחבים צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, תפוצה בארץ

אמקור  הנחלים
צילום: © דרור מלמד   שמורת דן , 4-2018
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

להבנת מושגי היסוד בטחבים ומחזור חייהם מומלץ לקרוא את ה"מבוא לסיסטמטיקה של טחבים"

אמקור הנחלים הוא טחב-עלים פלאורוקרפי (pleurocarpous, טחב שבו מתפתחים המנבגים על ענף צדדי של הגמטופיט ולא בראש הגבעול), אקווטי - צומח כשהוא טבול במי פלגים, המשתייך למשפחת Brachytheciaceae. הגמטופיט חסון, יוצר שטיחים נרחבים, צפופים או דלילים, לעתים קרובות ענפיו צומחים אופקית, מקבילים לפני המים (צורת גידול זו מכונה באנגלית  weft - ערב, כחוטי הרוחב במטווה שתי וערב), צבעו ירוק-בהיר עד צהבהב, מבריק והוא מתכהה ומשחיר. הגבעולים זוחלים, לעתים בסיסם ערום וחסר-עלים, לעתים קרובות מעורים בסלע, מצופים בשכבת סיד המומסת מסלע המצע. אורך הענפים אינו קבוע ולעתים מגיע ליותר מ-10 ס"מ.  העלים  רעופים קלות זה על גבי חברו, מפושקים, לעתים נראים כאילו הם ערוכים כמעט במישור אחד, מסתלסלים קמעא בהתייבשם. הטרפים ביצניים, קעורים, שוליהם משוננים לכל אורכם (זהו סימן שדה חשוב, הניתן להבחנה בזכוכית מגדלת). עורק האמצע נמשך עד לשלושת-רבעי אורך הטרף, יש והוא ארוך או קצר יותר, לעתים מסתיים בשן זעירה, הניתנת להבחנה רק במיקרוסקופ. אברי המין, הארכוגניה הנקביים והאנתרידיה הזכריים, ערוכים בצברים נפרדים על אותו פרט, באופן מעין "חד-ביתי" (autoicous). המנבג סטגוקרפי (stegocarpous, מיוונית: stego  - "גג", "מכסה", carpos - "פרי"), נפתח במכסה לשם שחרור הנבגים. הזיף (seta) זקוף, כתום, מאדים, חלק, מתנשא לגובה של כ-2 ס"מ, נושא קופסית מנבג (capsule) ביצנית-סגלגלה, בלתי-סימטרית, נוטה עד ניצבת לזיף. מכסה המנבג (operculum) דמוי-מקור ארוך. פי-המנבג (peristome) חרוטי, כפול-טבעות שיניים (diplolepidous) - בטבעת החיצונית (exostome) ערוכות 16 שיניים והטבעת הפנימית (endostome), עשויה קרום-בסיס (basal membrane), מחולק ל-16 מקטעים ריסניים דמויי-שיניים, הערוכות בין שיני האקזוסטום.

אמקור הנחלים נדיר למדי בישראל, אולם הוא נפוץ מאוד במקורות הירדן, בעיקר בנחל דן. הטחב נאחז בסלעים ואבנים הנשטפים במים, תפוצתו העולמית משתרעת באזורים הממוזגים בחצי-הכדור הצפוני, באפריקה, אסיה, אירופה וצפון אמריקה.

בפלורה פלסטינה מופיע המין אמקור הנחלים כשייך לסוג Eurhynchium (Eurhynchium riparioides), אולם ברשימות שונות אמקור הנחלים משוייך לסוג הקרוב מאוד רינכוסטגיום (Rhynchostegium riparioides), והם נחשבים שמות נרדפים. ההבדלים בין הסוגים מיקרוסקופיים ומתבטאים בנוכחות בליטה, או שן, בקצה עורק האמצע ובגודל התאים שבקצה הטרף. במהלך השנים מינים אקווטיים של הסוג רינכוסטגיום הופרדו על-ידי טקסונומים שונים לסוג Platyhypnidium ושיוך זה התקבל על ידי רוב הבריולוגים (חוקרי הטחבים). בשנים האחרונות נעשתה רביזיה מבוססת מחקרים פילוגנטיים-מולקולריים במשפחת Brachytheciaceae  על-ידי צמד חוקרים, הבריולוג הרוסי איגנטוב (-Mikhail Stanislavovich Ignatov, 1956) והבוטנאית הפינית הוטונן (-Sanna Marjukka Huttunen, 1973)1. ברביזיה זו מציינים החוקרים כי לא עלה בידיהם להכריע בדבר שיוכו של המין אמקור הנחלים לאחד משני הסוגים ובשל כך החליטו להשאירו בסוג Platyhypnidium וזהו השיוך המקובל כיום, אם כי רווח עדיין השיוך לסוג רינכוסטגיום. השיוך לסוג Eurhynchium כבר אינו מקובל.

אמקור הנחלים תואר לראשונה, כשייך לסוגHypnum, על-ידי הרופא והבוטנאי הגרמני הדוויג (Johann Hedwig, 1730-1799). תיאור המין, יחד עם תיאוריהם של כמעט כל מיני הטחבים שהיו ידועים בזמנו, ראה אור לאחר מותו, בשנת 1801, בספרו הבסיסי Species Muscorum Frondosorum (בלטינית: "מיני טחבי העלים"). בשנת 1913 שייך הבוטנאי והבריולוג הצרפתי קרדו (Jules Cardot, 1860-1934), מומחה לטחבי אנטארטיקה, את המין לסוג Rhynchostegium, בשנת 1934 שייך הבריולוג הבריטי דיקסון (Hugh Neville Dixon, 1861-1944) את המין לסוג Platyhypnidium ובשנת 1937 שייך הבוטנאי הבריטי ריצ'ארדס (Paul Westmacott Meredith Richards, 1908-1995)  את המין לסוג Eurhynchium.

שמו המדעי של הסוג,Rhynchostegium,  מיוונית: rhynchos - "מקור", stegeon - "גג", "מכסה", לאמור: "מכסה בעל-מקור", מאזכר את צורת מכסה המנבג (אופרקולום). השם המדעי Platyhypnidium, מיוונית: platys - "שטוח", Hypnon - "טחב", מאזכר את המופע השרוע של מינים אחדים בסוג. שמו המדעי של הסוג, Eurhynchium, מיוונית:  eu - "טוב", "יפה", rhynchos  - "מקור", מאזכר את מכסה המנבג (אופרקולום) שצורתו מקור עדין.

שמו המדעי של המין, riparioides, מלטינית: riparius - "של נחלים", oides - "דמוי", מתייחס לדמיון שמצא הדוויג בין אמקור הנחלים למין קרוב (כפי שתיאר אותו בזמנו, מאז שיוכו שונה) - Hypnum riparium. את השם העברי, אמקור הנחלים, טבע חלוץ חקר הטחבים בישראל, פליקס בילבסקי (1902-1979), בספרו "מבוא לטחבים בישראל", כאשר השם  "אמקור" הינו פראפרזה על צורת מכסה פי המנבג דמוי המקור. בילבסקי התייחס למין כ-Eurhynchium rusciforme var. alopecuroides, שאינו מקובל היום ונחשב שם נרדף. כאן העדפנו לשמרו עבור מין זה, בין אם הוא משוייך לסוג רינכוסטגיום או לסוג Platyhypnidium.

בסוג  Rhynchostegium כ-220 מינים, בסוג Platyhypnidium כ-25 מינים ובסוג Eurhynchium קרוב ל-120 מינים. מבין שבעת המינים ששוייכו לסוג Eurhynchium בפלורה פלסטינה, על פי הרביזיה העדכנית רק מין אחד (E. striatum) נותר בסוג Eurhynchium. שלושה מינים הועברו לסוג Oxyrrhynchium  (E. Hians, E. Schleicheri, E. speciosum, כאשר E. speciosum נחשב מין בעייתי משום שאינו עונה על כל ההגדרות בסוג), מין אחד (E. meridionale) הועבר לסוג Plasteurhynchium, מין אחד (E. pulchellum) הועבר לסוג Eurhynchiastrum ואמקור הנחלים, כאמור, משוייך לסוג Platyhypnidium. מבין המינים המקומיים רק אמקור הנחלים גדל כשהוא טבול במים, בעוד שאר המינים מחבבים מקומות לחים, אך בדרך כלל אינם טבולים. כל המינים נדירים בישראל, אמקור הנחלים הוא המצוי שביניהם.

 

כתב: דרור מלמד

1Ignatov, M.S. & Huttunen, S. (2002). Brachytheciaceae (Bryophyta) - a family of sibling genera. Arctoa 11: 259-260  

 

 

 

 

 

 

 

 


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר