גרגרנית סורית

הדפסה
  Trigonella caelesyriaca שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
תלתני צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

גרגרנית סורית
צילום: © יואב גרטמן   גליל, יוני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

גרגרנית סורית היא קטנית חד-שנתית חורפית קירחת, מסועפת מבסיסה, גובהה עד 60 ס"מ. העלה תלתני, העלעל משונן בשפתו.
גרגרנית סורית פורחת במרס–אפריל. הפרח פרפרני צהוב, גדול (עד 12 מ"מ). פרחים רבים מקובצים לתפרחת צפופה מעין סוכך, הנישאת על עוקץ ארוך. הפרי קירח, ארוך וצר, כפוף לפעמים כקשת, אורכו 4 ס"מ ורוחבו 2 מ"מ. קצהו מתחדד. הפירות משתלשלים מטה.
גרגרנית סורית גדלה בנופי צומח עשבוני בחבל הימתיכוני. היא נפוצה ברוב אזורי צפון הארץ ומרכזה. תפוצתה העולמית מצומצמת לארצות שלמזרחו של הים התיכון, מישראל עד טורקיה בלבד.

הסוג גרגרנית כולל קטניות שעליהן תלתניים ושפות עלעליהן משוננות. פטוטרת העלה קצרה מהעלעלים. העלעל האמצעי נישא על פטוטרית. עלי הלואי משוננים או גזורים, שונים מהעלעלים, מעורים בפטוטרת העלה. אין קנוקנות. בפרח 9 אבקנים מאוחים לצינור, העשירי חופשי. ההאבקה מתבצעת במנגנון של "משחת השיניים", כמו בתורמוס. הפרי הוא תרמיל מוארך לרוב, לפעמים קשתי. הוא בולט מן הגביע (להבדיל ממיני הסוג הקרוב תלתן), ואינו סלילוני (להבדיל ממיני הסוג הקרוב אספסת, אף שהבדלה זו היא גמישה). בפרי יותר מ-2 זרעים. בסוג 150 מינים, רובם חד-שנתיים. בארץ 21 מינים, כולם חד-שנתיים. השם מקורו בתלמוד הירושלמי, אך יתכן שהכוונה שם היא לסוג אחר (תלתן), או שלא הבדילו בין סוגים אלה.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר