תות שחור

הדפסה
  Morus nigra שם מדעי
  Black mulberry Common name
תותיים
Moraceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
תבלין ו/או צמח מאכל צמח מיובא אלרגני

תות שחור
צילום: © שרה גולד   ליד כביש 6 שפלה , 5-2021
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

תות שחור הוא עץ דו ביתי בגובה של 10-9 מ' הגדל בגינות הנוי, והוא מופץ לשטחים פתוחים ולשולי מטעים ע"י ציפורים. העץ נשיר חורף בעל נוף רחב, גזע וענפים מעוצים. הוא מוכר בשל פירותיו העסיסיים, והעלים המשמשים מקור הזנה לזחלים של פרפר המשי. מוצאו מאזור פרס ממנה הועבר לאזורים נרחבים באסיה, באירופה ובצפון אמריקה.
העלים פשוטים וגדולים אורכם 7-5 ס"מ. לרוב שסועים לשלוש אונות. שלושה עד חמישה עורקים יוצאים מהבסיס ומתפצלים אל האונות. שפת העלה משוננת ולרוב צידו התחתון של העלה שעיר. יש הבדל בצבע ובחספוס בין העלים הצעירים שצבעם ירוק בהיר לבין העלים הבוגרים שלהם צבע כהה, והם נוקשים ומחוספסים יותר. העלים מסורגים על הענפים.
הלבלוב והפריחה חלים באביב. התפרחת הזכרית היא עגיל הנושר תוך זמן קצר. התפרחת הנקבית היא למעשה שיבולת דמוית עגיל. פרחים נקביים רבים יושבים בצפיפות על ציר אחד. כל פרח מכיל ארבעה עלי עטיף ארבעה אבקנים ושחלה תחתית. עמוד העלי מסתיים בשתי צלקות. אחרי ההאבקה המתבצעת באמצעות הרוח וההפריה, מתאחים עלי העטיף ומתמלאים במוהל עסיסי. למעשה כל פרח יוצר פרי קטן הקרוי אגוזית ובה זרע קשה. כל האגוזיות היושבות יחד על ציר אחד, והן יוצרות פרי מדומה המוכר כפרי התות. צבע הפרי משתנה מירוק לאדום או לשחור. הוא אכיל וטעמו מתוק. כאמור, זרעי התות מופצים ע"י ציפורים הניזונות מהפרי.
קיימים כ-12 מיני תות. קיים גם מין שצבע פירותיו לבן וטעמו מתוק.
העץ היה ידוע בסין עוד לפני 4000 שנה לפה"ס. הוא נפוץ בעולם עם התפתחות תעשיית יצור המשי.
סין יפן הודו וארצות נוספות באסיה הם כיום מרכזי יצור המשי. במדינות אלה מגדלים מטעי תות כדי להזין בהם מיליונים רבים של זחלים שמהגלמים שלהם מפיקים את חוטי משי.
גם בארץ במושבות הראשונות נעשו ניסיונות לגידול הזחלים ולצורך כך ניטעו מטעים של עצי תות.

כתבה ערגה אלוני


מקורות מידע

הצמח במקורות

עץ התות מוזכר במשנה אך לא בתנ"ך:  "האוג והתותים משיא-דימוי" (מעשרות א,ב).
על מאפייני התות וציטוטים מהמקורות בפורטל הדף היומי

קישורים


 
גינון חסכוני בצמחי בר