שושנתית משורטטת

הדפסה
  Rosularia lineata שם מדעי
טבוריתיים
Crassulaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

שושנתית משורטטת
צילום: © אבנר כהן  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

שושנתית היא צמח קטן של סדקי-סלעים, שעליו בשרניים וערוכים בשושנת צפופה בבסיסו.
במשפחת הטבוריתיים רבים המינים הבשרניים. התגלה בה לראשונה מסלול ביוכימי מיוחד של הטמעה, הנקרא על שמה בשם CAM (Crassulacean Acid Metatabolism), ואף הוא קשור לבשרניות. מנגנון זה חסכוני מאוד במים. הוא מאפשר לצמחים לפתוח את הפיוניות, לצורך קליטה של דו-תחמוצת הפחמן, בשעות הלילה, בהן ההתאדות מועטת. קליטה זאת קשורה בצבירה של חומצות אורגניות בתאים גדולים המקנים לצמח את אופיו הבשרני. בשעות האור, ביום שלאחר מכן, הופכת חומצה זאת לסוכר באמצעות המנגנון הפוטוסינתטי הרגיל.
נהוג לגדל רבים מבני המשפחה כצמחי נוי, צמחי בית ועציץ. ומכיוון שבתודעת הציבור יש קשר בין בשרניות לקקטוסים, הרי גם לחלק מהם קוראים בטעות "קקטוס". גם הפוגש שושנתית לראשונה אומר בליבו: "יא, תראה איזה קקטוס חמוד".
העלים של השושנתית בשרניים מאוד, מוארכים, מתרחבים לקראת הקצה. הם מגובבים בחן בשושנת צפופה, ואין קל מלזהות את בני הסוג כבר במבט מרחוק. הצמח רב-שנתי, כל חלקיו שמעל לקרקע קמלים מדי שנה בסתיו, ועלים חדשים צצים בחורף.
בין מרס ליוני עולה מבין העלים עמוד-תפרחת ועליו פרחים פעמוניים ערוכים במכבד מסועף. לכותרת 10 אבקנים ו-5 עלי-כותרת לבנים מסורטטים לאורכם בקוים ורודים עדינים.
שני המינים של השושנתית דומים מאוד גם במראה וגם בבית-הגידול. בשושנתית הלבנון העלים ארוכים יותר (מעל 4 ס"מ), ואונות הכותרת אורכן כאורך צינור הכותרת; בעוד שבשושנתית מסורטטת אורכן רק כמחצית אורכו של צינור הכותרת. נמצאו גם צורות-מעבר בין המינים. שני המינים גדלים בצפון הארץ, המסורטטת חודרת מעט יותר כלפי המרכז והמדבר.
בסוג 20 מינים, 2 בארץ.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר