משפחת הנוריתיים   Ranunculaceae

כתבה: ערגה אלוני.

משפחת הנוריתיים כוללת בתוכה עשבים חד־שנתיים ורב־שנתיים. לאחדים מהרב־שנתיים איברים אוגרי מזון בקרקע (גאופיטים) המתחדשים מדי שנה בעונת החורף, כמו: פקעת לכלנית Anemone או שורש מעובה לנורית Ranunculus. מינים אחדים גדלים כשיחים, ויש גם מטפסים מעוצים הנאחזים בצמחים אחרים כמו זלזלת Clematis, הגדלה בחורש הים תיכוני.
במשפחה כ- 70 סוגי צמחים ו-2000 מינים, הנפוצים בעיקר באזורים הממוזגים והקרים של הכדור ומאכלסים בתי גידול שונים. חלקם צומחים בהרים הגבוהים של ההימליה, מינים אחרים כמו כלנית מצויה ונורית אסיה, הדרימו בארץ עד לשולי המדבר. ויש גם נוריות הגדלות במקווי מים.

הייחוד של בני המשפחה הוא בכך שאין להם סימנים מורפולוגיים זהים כמו במשפחות אחרות, וניתן למצוא מינים אשר להם פרח עם עטיף כפול, הרבה אבקנים ושחלה מרובת שחלילים לצד כאלה שלהם עטיף פשוט, שחלה מאוחה ופרח נכון. תכונות אלה של אי אחידות ומעברים באיברים המורפולוגיים, מעידים שהמשפחה די פרימיטיבית.

העלים של מיני הצמחים השונים יכולים להיות פשוטים או מורכבים ללא עלי לוואי. הטרף גזור עלפי רוב. העלים מסודרים על הגבעול בצורה נגדית, או מסורגים או דוריים. הפרחים אנדרוגניים, במינים אחדים הם גדולים ובולטים ובאחרים הפרחים קטנים בעלי דורבן. עטיף הפרח כפול, פירושו עלי גביע וגם עלי כותרת, או עטיף פשוט- ללא עלי גביע. מספר עלי העטיף אינו אחיד ולעיתים אי האחידות קיימת גם באותו מין. מספרם משתנה בין 14-3. האבקנים מרובים. השחלה לרוב עילית. השחלילים יכולים להיות מפורדים או מאוחים ומספרם גם הוא, אינו אחיד. פרי הנוריתיים יכול להיות פרי מקובץ עם מספר לא קבוע של פרודות או פרי מפוחית או הלקט.

המשפחה לא מצטיינת במינים בעלי ערך כלכלי רב. אין בה גידולים המשמשים כמקור מזון או כמקור לחומר גלם לתעשייה. אך היא בהחלט מוכרת בצמחי תרבות ובצמחי בר ייחודיים אשר להם פרחים גדולים ומרשימים. לדוגמה נורית: מהסוג נורית מוכרים בעולם כ-400 מינים השונים בצבע פרחיהם ובצורת גידולם. בארץ גדלים כ-20 מינים. במיוחד מוכרת נורית אסיה בעלת פרחים אדומים וגדולים.

מינים אחדים טופחו כצמחי גינה. הידועה מהם היא הנורית בעלת הפרחים המלאים אותה מגדלים בארץ גם לצורך ריבוי וגם למסחר. הפרחים נסחרים בבורסות הפרחים בעולם. אותו מין מגדלים גם בארץ לצורך ריבוי. לאחר הגידול בסיום פריחת הצמח, הצמח מתייבש והשרש המעובה נאסף מהקרקע. בעונה הבאה נמכרים השורשים במשתלות לכל המעוניין.

מהסוג כלנית ידועים כ- 120 מינים הגדלים באזורים הממוזגים. מינים אחדים טופחו כצמחי תרבות. כיום ניתן לזהות בגינות הנוי כלניות שלהן פרח גדול ביותר ובשלל צבעים כמו לבן, סגול ארגמן אדום וורוד. גם הכלנית היא גידול חקלאי שנסחר בשוק, גם בפקעות וגם בפרחים.

צמח נוסף הגדל בארץ כצמח בר הוא המין קצח .Nigella קצח השדה N. sativa הוא צמח תרבות שידוע כבר בעבר כצמח תבלין. זרעיו הריחניים מפוזרים על דברי מאפה.
יש במשפחה זו גם צמחים רעילים כמו האקוניטון Aconitum המשמש כצמח רפואה.

חזרה למשפחות הצמחים

נמצאו 45 צמחים ששייכים למשפחת הנוריתיים
בר-דורבן אשון
בר-דורבן הסירה
בר-דורבן מזרחי
בר-דורבן פעוט
בר-דורבן צהוב
בר-נורית חרמשי
דורבנית התבור
דורבנית סגולה
דורבנית שעירה
דמומית ארץ-ישראלית
דמומית השדה
דמומית משוננת
דמומית עבת-שיבולת
דמומית קטנת-פרי
דק-נוף צהבהב
זלזלת היערות
זלזלת הקנוקנות
זלזלת מנוצה
זנב-עכבר פעוט
כלנית מצויה
נורית אסיה
נורית ארסית
נורית הזיזים
נורית הלב
נורית המים
נורית המלל
נורית השדה
נורית השלג
נורית זנובה
נורית חיקית
נורית חרוקה
נורית ירושלים
נורית יתדית
נורית כדורית
נורית מניפנית
נורית נימית
נורית סלילנית
נורית עגולת-עלים
נורית קושטא
נורית קטנה
קצח ארוך-שפה
קצח הציפורן
קצח השדה
קצח זעיר פרחים
קצח ריסני


גינון חסכוני במים