הדפסה
וושינגטוניה חסונה

הגנים הלאומיים של אתונה- גנים עם נשמה

גנים מלכותיים עתיקים שלא נס ליחם   17/09/2019

הגנים הלאומיים של אתונה הינם הפארק הגדול, הירוק והשקט של העיר. בעבר היו גנים אלו, "הגנים המלכותיים", הם הוקמו  בהוראתה של המלכה  אמיליה בשנים 1838-1800. בתחילה היה חלקו העליון של הגן מאחורי ארמון המלוכה (עכשיו הפרלמנט) , מוקף חומה, ושימש כגן למלך ולמלכה בלבד.

גן עתיק זה שהוקם בסגנון אנגלי, היה  במקור ארבורטום לאקלום צמחים לגינון ברחבי יוון. הוא עבר במשך עשרות שנות קיומו טלטלות רבות. כשהוקם היו בו מגוון של כ -500 מיני צמחים: עצים שיחים ופרחים חד שנתיים, שרובם לא עמדו באקלים הים תיכוני החם והלח של אתונה, ואולי גם בהזנחה, וקמלו.

הנתונים כיום הם אלו:
נתונים מברושור הגן:
מיני עצים: 114
מיני שיחים: 82
מיני מטפסים: 27
מינים חד שנתיים סוקולנטים וכל השאר: 83

כ 40 שנה מאוחר יותר עיצב האדריכל  Theophil Freiherr von Hansen  את היכל האירועים והכינוסים   Zappeion Hall  לכבוד התחדשות המשחקים האולמפיים, בתוך שטח הפארק, בתחילה שימש המקום ככפר האולימפי לבאי האולימפיידה.
 
בשנת 1974, לאחר שבוטלה המלוכה ביוון, שופץ הגן ונפתח לכל האזרחים.
שש כניסות מובילות לגן מכל עבריו,  הוא פתוח לכולם מהזריחה ועד לשקיעה, ללא תשלום. 

הגן משתרע על פני  38 אקר, נמצא בו פרגולות שויסטריה סינית מטפסת ומחפה עליו, שדרה ובה פורחים באביב כליל החורש המוכר לנו, שדרות של ושינגטוניות עתיקות ונישאות, עצי הדר, מינים של משפחת התמר כולל  שיחי ציקס ותיקים, ברושים, אולמוס, עצים ימתיכוניים רבים כמו תמר, תאנה וזית כמובן. ערערים, אלונים עתיקים, מיני  יוקה, ער אציל (עלי דפנה) , טקומית הכיף מיני היביסקוס ועוד.
בסוף הקיץ , בעת ביקורי במקום לא פרחו בו פרחים רבים חוץ מהרדוף הנחלים, שום תרבותי בעל פרחים סגלגלים,  ומעט חד שנתיים. עיקר הפריחה  המרשימה מתרחשת באביב.

הגן לא מתוחכם ודי מגובב, אולם יש בו חן של גנים עתיקים ומוצלים.
שבילים רבים פרוסים בו ומובילים לכל אזור. בצידי השבילים פזורים ספסלים, דשאים קטנים, פסלים, ברזיות, שלטים, אגמים בהם שטים ברווזים, גשרונים ואגם אחד כולל "ערמת צבים" כפשוטו, מילולית (ראו בגלריה)

את ההרגשה שהגן עתיק מקבלים מהעצים הענקיים ששרדו בו כמו שני עצי פיטולקה ותיקים בעלי גזעים שהיקפם מספר מטרים, עצי אלון ענקיים, ושינגטוניות שהפכו לאייקון של הגן, מספר עצים עתיקים ומיוחדים שרובם מסומנים במפות הפזורות בשבילי הגן .

בסיור בגן ילווה אותנו קול פכפוך עדין של מים הזורמים ב"צינוורת" גלויים ומבוטנים המדמים את  ההשקיה של פעם לפני עשרות שנים. מתברר כי מקור המים בגן הינו עתיק ביותר ומקורו באקוודוקט עתיק מהמאה ה 6 לפני הספירה, שאורכו 6.5 ק"מ והוא עובר מתחת לגן. משם נשאבים המים לצרכי הגן כיום כמו גם בעת הקמתו. 

לשאלתי (הישראלית) אם העיריה (שהגן תחת חסותה כרגע)  לא מתכוננת להפוך את הגן לגן בוטני, מסתבר פרצתי לדלת פתוחה וכן, הם מתכוננים. כבר ממפים את הגן וישנן הכנות לקטלוג ושילוט, הם חושבים לשתף פעולה עם אחת האוניברסיטאות הרבות הפזורות ברחבי אתונה.

המנהלת קטרינה הינה בוגרת חקלאות, ולה רק שמונה אנשי צוות שמתחזקים את הגן הענק. לשאלתי – אין בגן מתנדבים!
זה לא בתרבות של האתונאים, הם טרודים מהמצב הכלכלי בארצם, שמשתפר מעט מידי ולאט מידי. 

הגן הנמצא במרכז העניינים של העיר, מהווה ריאה  ירוקה, מפלט  ומסך מהמיית העיר הרועשת והמעושנת (האתונאים הינם במקום שלישי בעולם באחוז מעשני סיגריות )
מטיילים בו תיירים, מקומיים, משפחות, מתבודדים למיניהם, הורים על ילדיהם וסבתות עם נכדיהן.

המקום מוצל ברובו ומתאים למנוחה ולטיול.

את הגן מפלחים גם מעופם וצריחותיהן של הדררות ושאר ציפורים, בעיקר יונים.
 
בגן ישנו גם גן חיות קטן ונחמד וגן שעשועים לילדים, מוזיאון בוטני, הסגור כרגע ויפתח בעתיד  במהדורה משודרגת, כולל קומה ובה עשביה מיובשת כמו פעם...  כך סיפרה לי מנהלת הגן הגברת קטרינה. בראיון שערכתי איתה.

הרשו לעצמכם "ללכת לאיבוד" בגן. ואם תתעייפו גשו לבית הקפה הנחמד הממוקם ליד משרדי הגן.

היכן מצוי הגן?
בלב אתונה צמוד לבניני הפרלמנט של היום.
אחרי שתעברו ליד האנדרטה לזכר החייל האלמוני הנמצאת ליד הפרלמנט ותצלמו את חיילי המשמר "הסוסיים" הרוקעים ברגליהם בעת החלפת המשמרות, ולאחר שתטיילו בעתיקות אתונה, תזינו עיניכם בשכיות החמדה במוזיאונים,  תכתתו רגליכם בכיכרותיה ותתעייפו היכנסו לגן הלאומי המיוחד לנוח ולהרגע, אתם תיהנו.

היתה וכתבה: שרה גולד

גינון חסכוני במים