הדפסה
ורד  צידוני

אתר צמח השדה חוגג בר-מצווה

מזל-טוב   07/06/2019

בשעה טובה ומוצלחת השלים אתר צמח השדה את שנתו ה- 13. זאת הזמנות ל"הוריו" לסכם תקופה מאתגרת ומהנה שנושאת עימה סיפוק רב. ככל ילד האתר היה מושא חלומותיהם הכמוסים של הוריו במשך כמה שנים. כל אחד חלם על איך הוא ייראה ומה יעשה כשיצא לאוויר העולם הגדול.

את השידוך שהוציא את החלומות מהכח אל הפועל עשה צלם הטבע עמיקם שוב, שבמעבדתו באוניברסיטת תל-אביב נפגשנו, שרה ועמרם בפעם הראשונה.

בהגשמת החלום קיבלנו עידוד ועזרה מצלמים מתנדבים רבים ביניהם אלי לבנה, יעקב גרזון וכל הצלמים הנדיבים הללו. תודה לכם!!!

ככל זוג צעיר היו לנו לא מעט השגות כשכל אחד מנסה להגשים באתר את הפנטזיות שלו, אבל במהירות הגענו להסכמות והתחלנו בעבודה. הרופא המיילד היה המתכנת המוכשר אברהם פלוטניצקי, בהמשך עבר התכנות לאחיו המוכשר לא פחות מיכאל.

ככל ילד יהודי רגיל מיד כשיצא לאוויר העולם עורר האתר התפעלות בקרב המשפחה המורחבת של אוהבי הטבע והבוטניקה בארץ ובעולם, וכולם הכירו בכך שהוא מעל לממוצע. רבים פרגנו והתנדבו לסייע. 

היה דרוש מישהו בעל סמכות שיעצב את אישיותו. את התפקיד הזה מילא, בכישרון, ידע רב ומסירות מייק לבנה ז"ל. ממרום שנותיו וניסיונו הרב ככותב ספרים ומורי הדרכה הסכים מייק לפורמט האינטרנטי החדש, של קטעים קצרים שמתפרסמים אחד, אחד. סגנונו המיוחד עיצב את פניו של האתר מאז והלאה.
כבר בשנותיו הראשונות זכה האתר להכרה וביקורות חיוביות ולפרס של איגוד האינטרנט הישראלי ואזכור בתכנית הרדיו אינטר-בית שסביבה התרכזו כל פעילי האינטרנט באותה תקופה.
גם אוניברסיטת הרווארד בארה"ב ראתה לנכון ושימרה העתק שלו למען הדורות הבאים. אחד הפלאים היה שבגיל די מוקדם הוא תחיל גם לדבר בבת-אחת בכמה שפות...

זרם המתנדבים לא פסק וקיבלנו מתנות רבות ונהדרות מאוד צלמים וחובבי טבע שהיו רבים מכדי להזכיר את כולם בשמותיהם אך תודותינו נתונות לכולם. לכותבי המידע על הצמחים המופיעים באתר הצטרפו ד"ר ערגה אלוני וליאורה קרת ועוד.

היו ויש לנו שיתופי פעולה גופים לאומיים ועם ידוענים מופלגים פרופ' אמוץ דפני נסים קריספיל ואחרים.

עם הזמן השתלב בצוות המוביל ד"ר דרור מלמד, כתב תכנים ותיאורים רבים בחן ובהתלהבות רבה, ביניהם תיאור משפחות הצמחים לפי הסדר החדש, הנמצא בעברית רק באתר צמח השדה.
בהתבגרותו של האתר הצליח דרור מלמד בסבלנות והשקעה  מרובה להרחיב את אופקיו לטחבים להביא את האתר להישגים שגם אנחנו לא חלמנו עליהם. מידע זה פתח למעניינים צוהר לקבוצות שהיו נסתרות עד כה לקוראי העברית.

עוד התרחבות והישגים היו תולדה של שיתופי פעולה עם גופים כמו כביש 6, חברת אגן, ובעיקר קק"ל שבזכותה נוספו לנו עצים רבים שרובם יובאו מרחבי העולם ואינם צמחי א"י במקורם.

בין הישגיו של האתר צריך להזכיר את בנו הקטן (minisite) "60 צמחים" שכל אחד צריך להכיר" שנפוץ בקהל ובבתי ספר וגני ילדים וזכה לתהודה נרחבת שהדיה לא שככו עד היום.
יש להודות שאחיו הצעירים ממנו כמו "צמחים אדומים", "צמחים פולשים", "צמחי הכרמל המתחדש אחרי השריפה" ולאחרונה "70 צמחי ישראל", כולם פרוייקטים חינוכיים , לא היו מוצלחים כמו הראשון.
לקראת טו' בשבט שנת תשע"ט הפקנו עם רשות הטבע והגנים פוסטרים מרהיבים של 33 צמחי בר נפוצים, שלוו בהצעות לפעילות . הם נחטפו ע"י משפחות פרטיות,  גננות, מורים ומנהלי בתי ספר.
במשך השנים הפקנו מספר תערוכות ותחרויות צילום אחת יחד עם הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים (עם ד"ר אורי פרגמן-ספיר).

כל הפעילות הנ"ל מטרתה להטמיע את ההיכרות עם צמחי הבר, לגרום לכולם לטייל ולאהוב את הארץ שלנו.
  
סיכומו של דבר
האתר הפך למותג בארץ ובעולם כאשר גולשים בו מידי יום בין 2,000 ל 5,000 איש ויותר, מהארץ ומהעלום כולל העולם הערבי.

בהגיעו לבר-מצווה היו הוריו שמחים לברך "ברוך שפטרנו" ולהעביר אותו  לגוף גדול ומבוסס יותר, כי למתבגר הזה יש דרישות גבוהות של תשומת לב ודרישות כלכליות שרק הולכות ומתרבות.

איחולי שבת שלום וחג שבועות שמח

עמרם דרור ושרה

גינון חסכוני במים