הדפסה
גלניה  שעירה

מפגש לציון ה"בת מצווש" לאתר צמח השדה

סיור בחוות הנוי ליד מדרש רופין   26/05/2018

במפגש לציון שנת ה"בת מצווה" (12) לעליית אתר צמח השדה לרשת האינטרנט, נערך  סיור בגן הבוטני חוות הנוי ליד מדרשת רופין בעמק-חפר, שהינה גן איקלום בו עצים וצמחים מרחבי העולם אשר נטעו בשנות ה-50 של המאה הקודמת במטרה לבחון את איקלומם כצמחי נוי בישראל. המקום הינו ביקור חובה לחובבי צמחים

המפגש נפתח ליד ספסלי פיקניק שהיו עמוסים בתקרובת ושתיה בשדרת הפיקוסים  אדירי הממדים.
אל המקום זרמו מעל ל 50 משתתפים , בהם פרופסורים, דוקטורים וחובבי טבע.

התקיים  מפגש רעים שלאחריו הציגו שרה גולד את צמח השדה ואלי ליבנה את הפייסבוק  שהוא מנהל.
שרה גולד - מנהלת את רצמח השדה, דיברה מעט והזכירה את המונח החדש יחסית ביופיליה ואת ההשפעות המיטיבות של הטבע והטיול בו לנפש האדם ולבריאותו  הגשמית הרוחנית.

פרופסור עמרם אשל -העורך המדעי של אתר צמח השדה סקר את ההיסטוריה של הגן וסיפר על תולדות הגן, שבו רוב העצים ניטעו בשנות החמישים אולם הוא נזנח לגורלו מאוחר יותר מחוסר עניין ותקציב.
ההתעניינות החוזרת בו  החלה רק כאשר כרישי נדלן החלו לתכנן תכניות לבניית בתים על השטח הקסום של הגן.

בגן עצים מיוחדים ונדירים, שחלקם עדיין לא מופו.   
הטיפול כיום כולל תחזוקה, מיפוי, הוספת "פרוטזות" מוטות וחיזוקים לעצים כדי שלא ישברו או לחזק ולאחות את הגזע הסדוק. (ראו בגלריה)

לאחר ה"שמוז" התקיים סיור מרתק שאותו  הדריך פרופסור עמרם אשל ואשר משתתפים נוספים הוסיפו ידע ואגדות מהמתולוגיה  (למשל פרופסור יעקב גרטי סיפר את ה סיפור של פרוטאה מהמיתולוגיה היוונית בעוד שהמטיילים הסתופפו תחת אחד מהעצים ממשפחת הפרוטאיים, בחלק צמחי אוסטרליה של הגן)
עמרם הוביל  את הקבוצה בין העצים המיוחדים והאטרקציות  שבגן.
בין האטרקציות:  שיח שפרח בעשרות פרחים לבנים ענקיים שמכונה בעברית (בטעות): בן-פרג  Romneya coulteri

או קבוצת עצים  בשם שׁוֹטְיָה רחבת-עלים   Schotia latifolia שענפיהם מחבקים את כל אשר מסביב ומזמינים לטפס עליהם. ואכן השתובבו וטיפסו שם רבים וגם אנחנו...

לפני שנה החליט עמרם אשל לנקות ענפים יבשים שיצרו סבך צפוף מאוד מתחת לכל הנוף. הוא , יחד עם שרה גלעדי המתנדבת בחוות הנוי, ועם משור שרשרת ואחרי כמה ימי עבודה, שנתפרשו על כחודשיים גזם את הענפים היבשים ונתגלה מבוך נחמד שכל הילדים שמבקרים בו נהנו מאוד לטפס עליו.

בין לבין עברנו ליד הלפופית Morning Glory שלה פרחים בצבע כחול, שהיו מודרניים בימים עברו ופרחו בגינות רבות. היום הוא "לא מודרני" אך עדיין קיים באופן נוסטלגי בחוות הנוי. הלםופית Ipomoea tricolor  = Morning Glory . צמח זה הוא  מטפס רב-שנתי בן הסוג של הבטטה. הוא מופיע במגוון צבעים מתכלת עד סגול.

אולם בלי צמחי בר אי אפשר. והנה סקופ!
תוך כדי הסיור התגלה  מקבץ של הצמח הנדיר גלניה שעירה.
דרור מלמד לא הסס חזר הביתה ומיד תיאר ושלח את תיאור הצמח שיש לו עתה רק תיאור אחד בעברית באתר צמח השדה...
גלניה שעירה הוא צמח ממשפחת החיעדיים אשר נתגלה בישראל בראשית מאה זו. פרט מפותח יחיד מוכר לחובבי הצומח, גדל בצוקי הכורכר של שמורת חוף השרון, ממש מעל לשפת הים. ייתכן שאתר זה  בחוות הנוי מוכר לכמה יודעי ח"ן, אולם בודאי שלא היה ידוע לרוב חובבי הצמחים בישראל.
שמחנו מאוד לגלות שהצמח הנדיר מקיים אוכלוסיות יציבות בארץ וניתן למצאו ביותר מאתר אחד. זו הזדמנות נהדרת להמליץ לכם לפגוש את הגלניה בחוות הנוי ולסייר בגן המקסים.

הסיור והביקור בגן הוא ללא תשלום והוא פתוח בכל ימות השבוע חוץ משבתות. יש בו כר נרחב לצילום יצירתי , גן עדן לצלמים : פרחים מיוחדים עצים גזעים ועוד.

בגן נערכות גם פעילויות חינוכיות שונות ומגוונות של ילדים מבתי הספר באיזור.

הסיור היה מאוד מרגש ומנהנה  תודה לאילן למדני מנהל הגן המנהל את הגן ומפתח אותו בתקציב מוגבל ביותר, ולצוות עובדיו. 

גינון חסכוני במים