תלתן הארגמן - צמח מרפא

 

תיאור הצמח: צמח חד-שנתי ממשפחת הפרפרניים, שגובהו 30-20 ס"מ. הוא נפוץ בחבל הים-תיכוני, וגדל בבתות, בשדות ובצדי דרכים. גבעוליו זקופים. עליו מורכבים משלושה עלעלים מאורכים ומחודדים. הפריחה בחודשים מרס-אפריל. הפרחים ערוכים בצפיפות על קרקפת חרוטית, וצבעם ארגמן- סגול. הפרי הוא תרמיל קרומי קטן. כל חלקי הצמח העל-קרקעיים מכוסים שערות. מועד האיסוף: ינואר-יוני.

מקורות ופולקלור: התלתן מופיע במקורותינו כצמח מאכל: "תלתן של מעשר שני תאכל צמחונים" (מעשר שני ב', ג'). אך כוונת הכתוב היא לא לצמחי התלתן הגדלים בר בארץ, אלא לצמח גרגרנית יוונית - המכונה בפי העם בשם "חלבה". דבר הרמב"ם:

"קרט, הוא הצמח הידוע היטב במצרים, המשמש מספוא לבהמת-משא והנקרא גם "אל שבדאף'. קוראים אותו גם כן "אל-ברסים".

"הנה העידו שאין דבר טוב מן התריאק לכל סמי המות ולנשיכות בעלי החיים כולם, וכל שכן לנשיכת האפעה, כי לחוזק הזקו להדם הפליגו לשים הקודמים מן הרופאים והפילוסופים מחשבתם בענינו ובארו את הנסיונות באורך השנים, עד שחברו לו התריאק הגדול… ותארם: חנדקוקא, הוא טריפולין" (תלתן). רפואה עממית: הצמח מקובל מאוד ברפואה העממית הערבית - לטיפול בשלשול דמי, בדימומים פנימיים, במחזור חודשי שאינו סדיר, במחלות עור, בשיעול ובאדמת. הוא מועיל ביותר גם לאלה הסובלים ממתחים נפשיים, מעצבנות-יתר ומנדודי שינה.

אופן השימוש: משרים חופן של פרחים בליטר מים במשך שבוע ימים. מומלץ להניח את המים והפרחים בשמש. מסננים את המשרה, ושותים ממנה חצי כוס ביום. תרופה זו יעילה מאוד להסדרת המחזור החודשי ונגד שיעול>ואדמת. משרה ביין או בברנדי: משרים חופן של פרחים ביין או בברנדי, בכמות השווה לבקבוק. משך ההשריה אינו מוגבל. יש לשתות מהמשרה 3-4 כוסיות ביום. משרה זו הוכיחה את יעילותה בטיפול באנשים הסובלים ממתחים נפשיים, מעצבנות-יתר ומנדודי שינה.

למחלות עור: מבשלים 100 גר' עלים ופרחים בליטר מים במשך חצי שעה. טובלים במרתח מגבת, ומנגבים בה את העור הנגוע.
תה פרחים: חולטים 3-2 קרקפות פרחים בכוס מים רותחים. משהים קמעא ושותים. תה זה יעיל מאוד לאלה הסובלים משלשול דמיומדימומים פנימיים. ר' עלים ופרחים בליטר מים במשך חצי שעה. טובלים במרתח מגבת, ומנגבים בה את העור הנגוע.

תה פרחים: חולטים 3-2 קרקפות פרחים בכוס מים רותחים. משהים קמעא ושותים. תה זה יעיל מאוד לאלה הסובלים משלשול דמיומדימומים פנימיים.

מתוך ילקוט הצמחים של נסים קריספיל



גינון חסכוני במים