בוצין אופקי

הדפסה
  Verbascum levanticum שם מדעי
  Glandular celsia Common name
לועניתיים
Scrophulariaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
מפורץ שפת העלה
חורש בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
כרמל, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

בוצין אופקי
צילום: © יעקב גרזון  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

בוצין אופקי (לשעבר בוצינית אופקית) הוא צמח רב-שנתי, החי לפעמים כחד-שנתי. אין לו כלל שערות מסועפות–כוכביות, כמו לרוב מיני הבוצין. העלים התחתונים גדולים, מנוצים לאונות. עלי הגבעול כולם נגדיים, התחתונים כינוריים, העליונים ביציים, והם משוננים שינון חד.
בוצין אופקי פורח באביב המאוחר, מאפריל עד מאי. תכונתו הבולטת ביותר היא עוקצי הפרחים, הגדלים הצִדָּה בצורה אופקית, והם ארוכים פי 2 ויותר מאורך הגביע, ומכוסים שערות בלוטיות (ר' במיוחד תמונות "עמוד הפריחה" ו"הצמח בגן הבוטני בהר הצופים"). הוא ניכר ממיני בוצין אחרים גם בכך שיש לו רק 4 אבקנים בפרח.
בוצין אופקי הוא צמח נדיר, נמצא בארץ רק בכרמל. גדל במקומות סלעיים בחורש וביער ובמחצבות נטושות. תפוצתו העולמית משתרעת בארצות שלמזרחו של הים התיכון.

בסוג בוצין כ-120 מינים מוסכמים ועוד 8 בני-כלאיים מוכרים, בישראל נאספו 16 מינים, רובם נדירים.
 4 מתוכם (כולל בוצין אופקי) נחשבו בעבר כסוג נפרד בשם בוצינית, שלמיניו אין שערות כוכביות, ומספר אבקניהם 4. בוצין משמעו נר (בארמית), והשם מדמה את הפרח הצהוב, הנישא על גבעול זקוף, לשלהבת נר. ואכן, לכל מיני הבוצין פרח צהוב גדול עם 5 עלי-כותרת פרושים, כמעט סימטריים, מאוחים בבסיסיהם (כותרת גלגלית), ו-4–5 אבקנים שזיריהם שעירים מאוד. אין צוף, הפרח מואבק על-ידי דבורים אוספות-אבקה.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר