הדפסה
איריס  הארגמן

אל גבעות הכורכר בנס-ציונה

איריס הארגמן החל לפרוח   12/02/2018

גבעות הכורכר של נס-ציונה פינת חמד שקטה שאפשר ורצוי  לטייל בה כשעתיים, פורחת עכשיו בחן קסום. עשרות אולי מאות פרחי איריס הארגמן , מלווים ברקע הלבן של שיחי רותם המדבר  בעלי המראה הכלתי רומנטי. בגבעות הללו הנמצאות כ 50 מטר מעל פני הים, גדלים כ 300 מינים שונים של צמחים (10 מהם נדירים).

לאחר מאבק של שנים  של מתנדבי "שומרי הגבעות"  והחברה להגנת הטבע, כנגד כרישי הנדל"ן , הוכר המקום  כגן לאומי אך עדיין לא קיבל את הסטטוס.
בעבר היה "נחרש" השטח ע"י ג'יפים שהזיקו לכורכרים . היום היות למודעות ושת"פ עם עיריית נס-ציונה נחסם השטח, ואפשר לטייל בו רק ברגל וגם עם עגלות ילדים. 
העיריה והחברה להגנת הטבע מקיימים בחודש פברואר, בעת פריחת האיריסים צעדה מסורתית, שמשתתפים בה מאות.

האיריסים - איריס הארגמן מופיעים בגוונים שונים, החל מאדום-חום- שחור כהה עד אדום- חום- בהיר עם גיוון צהבהב ועד משפחה ג'ינג'ית ממש. הם משתלבים בצמחיה הקיימת. הם  גדלים ומתפתחים רק באדמת חמרה.

אז מהו הכורכר ומה הקשר שלו לחמרה?
הכורכר הוא דיונת חול שהתאבנה, והוא תופעה ייחודית לאזור החוף הישראלי. החמרה היא אדמה שנוצרה משחיקת הכורכר בתוספת תחמוצות ברזל. רכסי הכורכר מהווים בית גידול נדיר שבו שילוב של צומח ים תיכוני עם צומח מדברי, יחד עם צמחים הגדלים רק בכורכרים ובקרקעות קלות כמו אירוס הארגמן ומינים נדירים נוספים, המצויים רק באזור המרכז.
גבעות הכורכר והחמרה מהוות גם נקודות תצפית בנוף השטוח של מישור החוף. כיום שרדו מעטים מבתי גידול אלה, ויש להגן עליהם מכל משמר.
דוגמאות בולטות לכורכרים הן גבעות ראשון לציון – נס ציונה, וחורשת הסרג'נטים בנתניה.

בעונת פריחת אירוס ארגמן כדאי להתחיל את השיטוט בגבעות מהכניסה הקרובה לצומת דרך גבעות הכורכר ורחוב יקינטון.
נעלה לגבעה מולנו ונשוטט.
הרותם שולט כאן ובין השיחים מתחבאים ומנקדים באדום האיריסים עשרות ואולי מאות, במקבצים יפים הנראים מרחוק.  (ראו באלבום כאן)
בית הגידול הכורכרי, בגלל שהמים מחלחלים הוא בית גידול לצומח מדברי כמו רותם המדבר וגם המתנן השעיר. ייחודו של האזור, שילוב של צומח מדברי עם צומח ים תיכוני, מגוון אדיר של מינים. ועתה - המוני פרחים.

האירוסים הם מפורסמים אולם בין לבין פורחים עתה עשרות מיני פרחים . חלקם נדירים והנדיר ביניהם ובסכנת הכחדה הוא האזוביון הדגול, (על שם הדגל הסגול שבראשו)
המקום מוריק וריחני בשלל ריחות עדינים.
במקום שאריות בוסתנים, וחורשת אורנים, עצי שיזף ושקד מצוי שגם הוא פורח בעונה זו.
טיילו בשבילים ותיהנו.
אז מי עוד פורח כאן עכשיו?
מיני מקור חסידה נדירים, סחלב השקיק, בקיה תרבותית, שמשון סגלגל, כלניות, מרסיה יפהפיה, תורמוס ארצישראלי, נורית אסיה, פרגים , שום תל אביב וצבעוני ההרים (שני האחרונים פורחים מאוחר יותר בעונה ) עשננים, לוטם, כרוב החוף, צנון מצוי, קידה שעירה, חרציות וסביונים שצובעים את הרקע בצהוב עדין וריחני. 
איך מגיעים?
אפשר בכמה דרכים
הנח ביותר להגיע למרכז המסחרי הנמצא ברחוב היקינתון 6, לחנות ליד ולעלות לגבעה . 

שימו לב לא לדרוך ולא לרמוס.

 

גינון חסכוני במים