בן-חורש גדול

הדפסה
  Epipactis veratrifolia שם מדעי
  Epipactis Helleborine Common name
סחלביים
Orchidaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, עמק ירדן עליון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מוגן בסכנת הכחדה צופני

בן-חורש גדול
צילום: © שרה גולד   נחל ערוגות, מרץ
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

בן-חורש גדול הוא סחלב גבוה (50 עד 120 ס"מ). קנה-השורש זוחל ומתפצל, ומתוכו עולים עלי שושנת סרגליים ארוכים. מבין עלי השושנת יוצא גבעול יחיד גבוה. הגבעול נושא לאורכו עלים, שלא כמו ברוב הסחלבים האחרים בארץ. עלי הגבעול סרגליים עד אזמליים מוארכים, מחודדים בקצה.
בן-חורש גדול פורח מאפריל עד יוני בצפון הארץ, ואילו בדרום הוא פורח מדצמבר עד מרס. בחלקו העליון של הגבעול נישאים כמה עשרות פרחים בשיבולת בלתי מסתעפת. הפרח גדול, צבעו צהוב–חום, פחות מרשים מפרחי יתר הסחלבים. עלי העטיף מפורדים, צבעם צהוב מנוקד בחום, עם פס חום בשוליהם. השפית ארוכה רק במעט מיתר עלי העטיף, היא קעורה וצהובה בחלקה התחתון, ואילו בחלקה העליון היא מורחבת למשטח-חניה דמוי-לב הכפוף מטה. אין דרבן. הפרח מפריש צוף הנאגר בשפית, והוא מואבק על-ידי זבובי-רחף.
בן-חורש גדול הוא צמח נדיר. גדל ליד מים. מופיע בארץ בשני אזורים שונים ורחוקים מאוד: בחורשת טל בעמק החולה, וסביב ים המלח – כנראה שני זנים שונים. הטיפוס הצפוני קטן יותר (גם הפרח וגם כל הצמח), והפס החום-ארגמני בשולי עלי העטיף רחב יותר. הטיפוסים נבדלים לא רק במראה, אלא גם בהתנהגות: הטיפוס של ים המלח משתלשל מקירות-סלע לחים, ירוק כל השנה, פורח בחורף, וכל פרח בודד פורח כ-20 יום; הטיפוס של חורשת טל גדל בבתה, מתייבש בקיץ, פורח באביב, וכל פרח בודד פורח כ-6 ימים. תפוצתו העולמית של המין משתרעת במזרח אפריקה ובצפונה, וכן במערב אסיה (עד הקווקז).

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר