נץ-חלב צרפתי

הדפסה
  Ornithogalum narbonense שם מדעי
  Narbonne Star-of-Bethlehem Common name
לְבַּאן שם ערבי
  نجمة بيت لحم أللّغة آلعربيّة
אספרגיים
Asparagaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

נץ-חלב צרפתי
צילום: © שרה גולד   יער בן שמן, פברואר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

נץ-חלב צרפתי הוא גיאופיט עם בצל שטחי בקרקע. הבצל מכיל רעל, אך בצלייה אפשר להרוס את הרעל ואז הבצל נאכל, אף כי טעמו אינו משובח. יש הטוחנים בצלים צלויים ומערבבים בקמח לאפיית לחם. העלים שטוחים. הבצל מנץ בצלצולי ריבוי.
זה השכיח במיני נץ-החלב בארץ. גדלים בארץ שני תת-מינים: הטיפוסי, וקצר-שיבולת. להלן תיאור התת-מין הטיפוסי.
נץ-חלב צרפתי פורח באביב, מרס–אפריל. גבעול התפרחת גבוה, 50–80 ס"מ, ובראשו תפרחת רפה וארוכה מאוד, עד 30 ס"מ. מתחיל לפרוח מלמטה כלפי מעלה. אורך עוקץ הפרח 1.5–2 ס"מ, אין הבדל ניכר באורך העוקץ בין הפרחים התחתונים לעליונים, משמע שהתפרחת גלילית ולא חרוטית. הפרחים מפושקים בפריחה. הפרח גדול (אורך עלה העטיף 11–15 מ"מ), לבן, לכל עלה-עטיף יש בצידו החיצוני פס-אורך ירוק במרכזו. 6 עלי-העטיף מפורדים ומפושקים. 6 האבקנים קבועים על מצעית הפרח ולא על עלי העטיף. צבע המאבקים צהוב בהיר.
נץ-חלב צרפתי גדל באדמות כבדות ועמוקות בשדות בור ובשדות מעובדים בחבל הימתיכוני בכל צפון הארץ ומרכזה.

התת-מין קצר-שיבולת גדל בארץ בחבלים הימתיכוני והערבתי בצפון הארץ ומעט גם בדרומה: בשפלת החוף, בהר, בעמק יזרעאל, בצפון הבקעה, בחרמון, במדבר-יהודה ובנגב. תפרחתו קצרה יותר: אורך הגבעול 15–30 ס"מ, והפרחים נישאים רק על חלקו העליון, מספרם 9–20. הרצועה הירוקה בצד האחורי של עלי הכותרת צרה וצבעה עז, במהלך הפריחה היא מתרחבת ומחוירה. עוקצי הפרחים מתארכים אחרי הפריחה ומצמידים את הפרי לגבעול.

בסוג 275 מינים, כולם גיאופיטים עם בצל. הם נפוצים בכל היבשות פרט לאוסטרליה. כל העלים ערוכים בשושנת ויוצאים ישר מן הבצל, ללא גבעול. העלים מוארכים, והם מתים מדי קיץ, הבצל רב-שנתי, ומנץ בחורף עלים חדשים בכל שנה. מרכזו הראשוני היה כנראה בדרום-אפריקה, מרכז משני באיזור ים התטיס. בארץ גדלים בר 6 מינים. חלקם מינים צעירים, שההפרדה ביניהם טרם התגבשה, דבר המקשה על הגדרתם. עוד 3 מינים מקובלים בגננות.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות

בתלמוד נזכר צמח בשם "נץ-החלב" ו"חלבצין" (שביעית, עוקצין). לא ברור האם בשניהם הכוונה היא לאותו הצמח, ולאיזה צמח הכוונה, אך השם נץ-חלב אומץ עתה רשמית לסוג Ornitogalum, ודאי מפני שמשמעו של השם המדעי הוא "חלב-ציפורים", המתאים בערך למשמעות המצורפת של נץ ושל חלב. יש המשערים כי צמח זה נזכר אף בתנ"ך בשם חריונים (מלכים ב, ו 25).
הסוג נקרא באנגלית בשם "כוכב בית-לחם", והוא מתקשר אל מסורת נוצרית על בשורת לידתו של ישו.
כתב מייק לבנה











מידע גנני
צריכת מים לאחר התבססותו נדרשת לו תוספת השקיה של 100 ליטר למ"ר או 100 קוב לדונם בשנה באזורים שבהם יש לפחות 250 מ"מ גשם בשנה.
אזורים:                   שפלה, חוף, הר,
צורת חיים:              גיאופיט
קצב צמיחה:            מהיר
גובה (מ'):               0.80
קוטר (מ') :              0.15
איברים דקורטיביים: פרחים
שימוש מומלץ:         מסלעות, ערוגות פורחות
עמידות לתנאי קרקע קשים גבוהה
תנאי הארה:           שמש עד הצללה למחצה
מידע גנני נוסף:     מופע עונתי

כתבו יואב גרטמן ואביגיל הלר, מתוך חוברת בהוצאת שה"מ, משרד החקלאות


 
גינון חסכוני בצמחי בר