פרקינסוניה שיכנית

הדפסה
  Parkinsonia aculeata שם מדעי
  Prickly Thorn, Jerusalem Thorn Common name
בַּרקינסוֹניָה שם ערבי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח פולש צופני

פרקינסוניה שיכנית
צילום: © נעם עביצל   גן שמואל, 22-06-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

פרקינסוניה שיכנית היא שיח קוצני סבוך המגיע לגובה 5 מ'. הגזע קצר, קליפתו דקה וחלקה. הענפים זיגזגיים, דקים, ירוקים, ארוכים וקשתיים. העלים קירחים, מנוצים פעמיים. מציר ראשי קצר יוצאת קבוצה של צירים פחוסים וארוכים (לעתים עד 50 ס"מ) הנושאים עלעלים קטנים ששפתם תמימה. עלי הלוואי קצרים, גליליים וקוצניים מאוד. הם שנתנו למין את שמו. לאחר כריתה או שריפה מתעוררים ניצני שורש רבים ויוצרים סבך שיחים בלתי עביר. 
פרקינסוניה שיכנית מעלה שפע של פרחים ריחניים, עשירים בצוף. כל פרח נישא על עוקץ ארוך. גביע הפרח סימטרי, ובו 5 אונות. כותרת הפרח צהובה, לא סימטרית, קוטרה 2 ס"מ. חמשת עלי הכותרת פרושים כעין אצבעות כף יד, העליון רחב מכולם. לאחר ההאבקה הם מקבלים צבע כתום ונובלים. אבקנים 10. התרמילים סרגליים מחודדים, מפותלים, פחוסים, משונצים בין הזרעים, אורכם 5–20 ס"מ. הם מכילים עד 6 זרעים בגודל 1 ס"מ, ירוקים מנומרים בכתמים חומים.
פרקינסוניה שיכנית היא צמח נטוע או פליט-תרבות בארץ. היה אופנתי בנוי ובייעור במחצית הראשונה של המאה ה-20, מאז אין הוא מקובל, בגלל אופיו השתלטני והקושי להיפטר ממנו, אולם עודנו נפוץ כפליט-תרבות. מוצאו של הצמח ככל הנראה מאמריקה הטרופית. הוא ניטע למטרות גינון וגידור במקומות רבים בעולם. הוא פלש לבתי גידול טבעיים ביבשות אוסטרליה, אסיה ואמריקה. בסוג 5 מינים, והוא נקרא על שמו של הבוטנאי האנגלי ג'והן פרקינסון (1567-1650). סוג זה נמנה בעבר על משפחת הקסאלפיניים, שנחנשבת כיום כתת-משפחה של הקטניות.

כתבו עמרם אשל ומייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר