יבלית מצויה

הדפסה
  Cynodon dactylon שם מדעי
  Bermuda Grass, Dog's Tooth Common name
אינג'יל, ת'יל, עכריש שם ערבי
  نجيل أللّغة آلعربيّة
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, עין גדי, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה אלרגני

יבלית מצויה
צילום: © עמיקם שוב  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

יבלית מצויה היא עשב-רע רב-שנתי שכיח מאוד ומטריד מאוד בפרדסים, בשדות, בדשאים ובגינות. הוא מהיר-צמיחה, ירוק כל השנה, פעיל בעיקר בקיץ. מתפשט לרוחב ולעומק, עד מטר וחצי לעומק. המלחמה ביבלית במעדר ובטוריה זכורה כציון-דרך בתולדות הציונות עוד מימי העליה השניה ואילך. זהו עשב רב-שנתי נמוך, זוחל ומשתרע, שולח שלוחות ארוכות ומשתרש ממפרקי השלוחות. העלה סרגלי צר ולא ארוך, ירקרק–מאפיר. הלשונית עשויה טבעת של שערות לבנות. מקור הצמח במליחות, או לדעת אחרים בבתי גידול לחים מוכי לחץ-רעייה. 
יבלית מצויה פורחת בכל עונות השנה, בעיקר בקיץ. מעלה תפרחת מאוצבעת אופיינית, עם 3–7 שיבולים שוות באורכן. הנישאת על גבעול זקוף קצר, גובהו 10 ס"מ. השיבוליות קצרות, יושבות, ערוכות בצפיפות בצד אחד של ציר השיבולת בשני טורים. רוב החוקרים טוענים כי התפרחת עקרה בארץ, ואין המין עושה זרעים. כל תפוצתו היא וגטטיבית, ומסתבר שהיא למרות זאת מוצלחת ויעילה.
יבלית מצויה נפוצה בגינות בדשאים, במטעים ובשדות. היא נפוצה בכל אזורי הארץ. פרט לשמה הרע כעשב שוטה, היא ידועה גם כצמח-מרעה וכעוצר-חולות. ברפואה עממית משמשת היבלית להורדת חום, לניקוי הדם, כחומר משלשל, להפסקת דימום מהאף ומפצעים, כתרופה לשיגרון, להפרעות בהשתנה, למחלות כבד, להקאה, לעור סדוק.
נפוצה ברב חלקי העולם.
בסוג 10 מינים, בארץ לשמחתנו רק מין אחד.
כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

במשנה מוזכרת היבלית כצמח שמפיקים ממנו דבק כדי להדביק כדי יין "יבלית שטופלין בה את הפיטסין" (כלים ג', ו').
ככל הנראה, היבלית המוכרת לנו כיום אינה היבלית המוזכרת במשנה, כיוון שלא ידוע על הפקת דבק מהיבלית המצויה.
אפרים הראובני מזהה את היבלית המשנאית עם העירית הגדולה כיוון שידוע שמפיקים משורשי העירית משחה לטיפול ביבלות ולכן היא כונתה יבלית; כן ידוע שמהשורש מכינים דבק.


 
גינון חסכוני בצמחי בר