סקלרופודיום טורט

הדפסה
  Scleropodium touretii שם מדעי
  Glasswort Feather-moss Common name
טחבי עלים (מערכת)
Bryophyta
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
טחבים צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, גלבוע, כרמל, הרי יהודה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

סקלרופודיום  טורט
צילום: © דרור מלמד   נחל שורק, 3-2018
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

להבנת מושגי היסוד בטחבים ומחזור חייהם מומלץ לקרוא את ה"מבוא לסיסטמטיקה של טחבים"

 

סקלרופודיום טורֶט הוא טחב-עלים פלאורוקרפי (pleurocarpous, טחב שבו מתפתחים המנבגים על ענף צדדי של הגמטופיט ולא בראש הגבעול), המשתייך למשפחת Brachytheciaceae, גבעוליו שרועים-זוחלים, יוצר שטיחים דלילים עד צפופים. הגמטופיט בינוני בגודלו, ירוק-חיוור עד ירוק-צהבהב, מבריק. מן הגבעול עולים ענפים גליליים, הערוכים באופן בלתי-סדיר על הגבעול הראשי ומתקשתים מעט בהתייבשם. העלים ערוכים בצפיפות לאורך הגבעול והענפים, רעופים בצמידות זה על גבי חברו, משווים לענפים מראה נפוח. הטרפים ביצניים, קעורים באופן ניכר, חריצים עדינים עוברים לאורכם, משוננים בעדינות בקצותיהם, מסתיימים בבת אחת בחוד קצר וניכר. זהו סימן מבדיל, אם כי באופן מוגבל, בין סקלרופודיום טורט לבין אמקור הכתלים (Rhynchostegium murale), בן אותה משפחה, הדומה לו עד מאוד. בהעדר מנבגים ההבדלה בין מינים אלה קשה עד כמעט בלתי-אפשרית, ללא בחינה במיקרוסקופ להבדלים דקים בצורת התאים שבקצה הטרף. עורק האמצע מגיע עד לרבע העליון של הטרף, לעתים הוא קצר יותר ומזלגי, בהגדלה ניתן לראות כי הוא מסתיים בבליטה זעירה בגב הטרף. אברי המין, הארכוגניה הנקביות והאנתרידיה הזכריים, ערוכים על פרטים נפרדים, באופן מעין "דו-ביתי" (dioicous), אולם מנבגים נצפים אך לעתים נדירות. המנבגים סטגוקרפיים (stegocarpous, מיוונית: stego  - "גג", "מכסה", carpos - "פרי"), עשויים קופסית (capsule) גלילית-מוארכת, בלתי-סימטרית, אופקית, או נוטה מעט מטה, נפתחת במכסה (operculum) חרוטי וכך מתאפשר שחרור הנבגים. פי-המנבג (peristome) כפול-טבעות שיניים (diplolepidous) - בטבעת החיצונית (exostome) ערוכות 16 שיניים והטבעת הפנימית (endostome) בת 16 מקטעים ריסניים, דמויי-שיניים. הקופסית נישאת על זיף (seta) מחוספס.
סקלרופודיום טורט הינו המצוי ביותר מבין מיני הסוג בישראל. גדל במקומות מוצלים, על הקרקע, בסדקי סלעים ועל גזעי עצים, בהרי יהודה ובצפון הארץ. תפוצתו העולמית כמעט קוסמופוליטית.
סקלרופודיום טורט תואר בשנת 1949 על-ידי הביולוג האמריקני קוך (Leo Francis Koch 1916 -1982), אשר פוטר מעבודתו באוניברסיטת אילינוי, בתחילת שנות הששים של המאה הקודמת, בשל דעותיו המתירניות. למעשה תואר המין בשנת 1812 על-ידי הבריולוג (חוקר הטחבים) השוייצרי-גרמני ברידל (Samuel Elisée Bridel-Brideri, 1761-1828) , ששייך אותו לסוג Hypnum וקרא את המין לכבודו של מי שאספו לראשונה באזור ליון שבצרפת, אדם בשם לה טורט (La Torette).
שם הסוג, Scleropodium, מיוונית: skleros - "קשה", "אשון", podion - "רגל", לאמור: "רגל-קשיחה", מאזכר את זיף המנבג האשון.  
בסוג סקלרופודיום יותר מ-15 מינים, בישראל נאספו 3 מינים.

כתב: דרור מלמד


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר