חבלבל משובל

הדפסה
  Convolvulus spicatus שם מדעי
חבלבליים
Convolvulaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

חבלבל משובל
צילום: © מורי חן   נימרה ליד אילת, 4-2010
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

חבלבל משובל הוא עשבוני רב שנתי שענפיו זקופים או שרועים מגיעים עד לאורך 70 ס"מ. הענפים, העלים ועלי הגביע מכוסים בצפיפות בשערות לבנות, רכות וזקופות המקנות לצמח כולו מראה שעיר מאוד. פרקי הגבעול קצרים ויוצרים נוף צפוף. העלים התחתונים נישאים על פטוטרת קצרה ושאר העלים יושבים על הגבעול, שפתם תמימה ולעתים גלונית.
הפרחים בקבוצות של 3-1 מרוכזים בקצוות של ענפים קצרים באורך 1 עד 3.5 ס"מ היוצאים מחיקי העלים. עלי הגביע באורך עד 10 מ"מ. עלי הכותרת באורך 2.5-2 ס"מ מאוחים למשפך בצבע וורוד בהיר. ההלקט סגלגל.
חבלבל משובל נמצא בישראל במקומות מעטים בערבה. תפוצתו העולמית כוללת את ישראל, ירדן, סיני וחצי-האי ערב.
בסוג חבלבל 250 מינים, 20 מינים בארץ. רובם עשבוניים שגבעוליהם נכרכים (כמו חבל, מכאן השם), וכך מטפסים על צמחים שכנים. העלים מסורגים, חסרי עלי לואי, לרוב פשוטים ותמימי-שוליים. לעיתים קרובות בסיס העלה מפורץ. הפרח דו-מיני, נכון, גדול (אך לא גדול מאוד, אז זו לפופית), במינים רבים נמשכת עונת הפריחה במשך כל השנה כמעט. לגביע 5 עלים לא מאוחים, והוא גדל אחרי ההפריה ועוטף את הפרי ("גביע פורה"). הכותרת קישוטית ועדינה, 5 עליה מאוחים עד תום. הכותרת משפכית, מקופלת לאורכה ושזורה כבורג בניצן, הקפלים ניכרים גם כשהפרח פרוש. לאורך הקפלים מבחוץ צומחות שערות, לאורך הקפלים מבפנים כהה מעט גון הכותרת מצבע הרקע. לפרח 5 אבקנים, שחלה עילית, עמוד עלי אחד עם 2 צלקות. הוא מפריש צוף מתוך בלוטה טבעתית המקיפה את השחלה. הצוף מצטבר בתחתית צינור הכותרת. הפרח מואבק על-ידי דבורים קטנות. הפרח נפתח ביום, נסגר בלילה ובסגריר. הפרי הלקט כדורי עם חוד בראשו.
עמרם אשל בעקבות מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר