כדרורית המים

הדפסה
  Wolffia arrhiza שם מדעי
לופיים
Araceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
חסר גבעול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, שרון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

כדרורית  המים
צילום: © שרה גולד   נחל אלכסנדר, 6-09-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

כדרורית המים היא הצמח העילאי הקטן ביותר וכל גופה הוא כדור ירקרק בקוטר מ"מ אחד. כדור זה הוא העלה, הגבעול והשורש של הצמח והוא נקרא פרונד, כמו חלקי גופם של אצות וטחבים שגם אצלם אין התמיינות לגבעולים עלים ושורשים. הכדרורית צפה על-פני המים בברכות ובשולי אגמים, במקומות בהם המים אינם זורמים בחזקה והם עשירים בחנקן וחומרי הזנה אחרים. היא קולטת מים וחומרי הזנה מהמים בצידה התחתון ואת הפחמן הדו-חמצני והחמצן מהאוויר דרך פיוניות שבחלקה העליון.
הכדרורית מתרבה בצורה וגטטיבית על-ידי הנצת פרונדים שניתקים מפרונד האם שלהם. כך היא יוצרת עומדים צפופים של מיליוני פרטים המכסים את פני המים במהירות רבה היות והיא מכפילה את מספרה כל ארבעה ימים. לעתים רחוקות פורחים חלק מהפרטים בפרח זעיר הכולל אבקן ועמוד עלי.
הכדרורית חולקת את בית הגידול שלה עם עדשת המים שגם לה אורח חיים דומה. כצמחי מים רבים לכדרורית תפוצה עולמית רחבה בעיקר באזורים טרופים וסוב-טרופים. באזורים בהם המים קופאים בחורף היא עוברת את התקופה הקשה באברי תשמורת ברי קיימא, הנקראים טוריונים, השוקעים לקרקעית מקווה המים בסתיו וצפים ונובטים באביב. בישראל הכדרורית היא צמח נדיר המופיע לעתים רחוקות.
הפרונדים וגם הטוריונים של הכדרורית עשירה בחלבון בארצות דרום-מזרח אסיה הם משמים כמזון לאדם ולחי.
כתב: עמרם אשל

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר