צפורנית חופית

הדפסה
  Silene modesta שם מדעי
צפורניים
Caryophyllaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
חוף הים בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
חוף הים התיכון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

צפורנית חופית
צילום: © דרור מלמד   שדה דוב, 28-4-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

ציפורנית חופית היא צמח חד-שנתי דקיק וזקוף, ללא כסות של שערות למרות זאת  הינו דביק ביותר. העלה סרגלי. הצמח מכוסה שערות קצרות, זקופות. זה מין נדיר בארץ ובעולם, נמצא ברשימת הצמחים השרויים בסכנת הכחדה. הפרט שבתמונה צולם על-ידי דרור מלמד, שמצא אותו ליד שדה דב.
ציפורנית חופית פורחת מאפריל עד יוני. צבע הפרח מבפנים סגול חיוור, מבחוץ ירוק מוכתם בארגמן חיוור. עלה-הכותרת עשוי ציפורן ארוכה, חבויה בגביע, וטרף קצר פי 4 ממנה. הטרף שסוע עמוקות שתי אונות, כך שהפרח נראה כאילו יש לו 10 עלי-כותרת. במרכז הפרח יש עטרה לבנה מצוייצת. המאבקים לבנים. הגביע ירוק, עורקיו סגולים והם בולטים מאוד.
ציפורנית חופית גדלה בקרקעות חוליות בחוף הים ובמערב הנגב. היא אנדמית, תפוצתה העולמית משתרעת אך ורק בארץ ישראל.

ציפורנית היא סוג גדול ומגוון במשפחת הציפורניים. מונים בו כ-400 מינים, רובם עשבוניים רב-שנתיים או חד-שנתיים, מיעוטם בני-שיח. מרכז הסוג בארצות הים התיכון. בארץ גדלים בר 43 מינים, והריהו הסוג השלישי בגודלו (מבחינת מספר מיניו), אחרי קדד ותלתן. מינים נוספים של ציפורנית מגדלים בתרבות כצמחי נוי.
העלים נגדיים, תמימים, מוארכים לרוב, ואין להם עלי-לוואי (במשפחת הציפורניים יש לסוגים רבים עלי-לוואי).
צבע הפרחים לרוב אדום לגווניו, בין ורוד לארגמן.הפרח מטיפוס 5: יש לו 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת, 5 (או 10) אבקנים. השחלה עילית, והיא נישאת לרוב על עוקץ ולא יושבת כמו ברוב הצמחים, ובראשה 3 עמודי-עלי. הגביע צינורי, מעורק לאורכו, לרוב ב-10 עורקים. עלה הכותרת מחולק בצורה ברורה לשני חלקים שונים: החלק הבסיסי צר וארוך, והוא נקרא בשם ציפורן (ועל שמו נקראים המשפחה והסוג); והחלק העליון רחב ושמו טרף. הציפורן לרוב זקופה, חבויה בגביע, ו-5 הציפורנים צמודות כצינור. הטרף פרוש, במינים רבים הוא שסוע לשניים, כך שנראה כאילו מורכב הפרח מ-10 עלי כותרת. במעבר בין הציפורן לטרף יש תכופות קשקשים קטנים, המצטרפים ליצור מעין עטרה. האבקה עצמית נמנעת על-ידי הפרדה בזמן בין הבשלת אברי הזכר לאברי הנקבה: הפרח פתוח 3 יממות, ב-2 הראשונות הוא נמצא בדרגה זכרית, ובשלישית בדרגה נקבית.
הפרי הלקט, צורתו כחבית או ביצה או כדור, והוא נישא לרוב בראשו של גבעולון הנקרא "נושא-פרי" (גינופור). הזרעים העליונים מתפזרים בנקל עם טלטול הצמח, התחתונים נותרים שמורים בפרי עד לחורף הבא.

הסוג ציפורנית קרוב לסוג ציפורן ודומה לו, נבדל ממנו בעלי הגביע: בציפורן יש דוּרים אחדים של חפים העוטפים את עלי-הגביע, החיצוניים קצרים יותר, והם ערוכים כרעפי-גג, החיצוניים חופים על הפנימיים; ואילו בציפורנית יש רק דוּר אחד של 5 עלי גביע,ללא חפים, והם מאוחים לצינור ארוך, רק בקצהו הם מפורדים לשיניים קצרות. כמו-כן הם נבדלים במספר עמודי העלי: בציפורן מספרם 2, בציפורנית מספרם 3.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע

הצמח במקורות



 
גינון חסכוני בצמחי בר