נץ-חלב ערבי

הדפסה
  Ornithogalum arabicum שם מדעי
  Star of Bethlehem Common name
אספרגיים
Asparagaceae
משפחה
6 מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
אחר בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
הרי יהודה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

נץ-חלב  ערבי
צילום: © ערגה אלוני   בגינת הבית בשרון, 4-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

נץ-חלב ערבי הוא צמח-נוי מפואר. הפרח הבודד מתהדר בכותרת לבנה–צחורה, פרושה לרווחה, ובמרכזה שחלה כדורית שחורה מבריקה. הבצל גדול, מנץ בצלצולי-ריבוי וגטטיביים רבים.
נץ-חלב ערבי פורח באפריל ובמאי. הוא שונה מכל יתר מיני הסוג בארץ בכך שעלי הכותרת שלו לבנים כליל, ואין להם רצועת-אורך ירוקה בצידם החיצון. עלי הכותרת רחבים. השחלה שחורה (או ירוקה כהה מאוד), מבריקה. פרחים רבים ערוכים יחד בתפרחת צפופה.
נץ-חלב ערבי נרשם כצמח-בר בארץ, אך כנראה בטעות. זהו צמח-נוי נאה, שפרטים מעטים ממנו נפוצו כפליטי-תרבות. מוצאו בארצות שבמערב הים התיכון.

בסוג 275 מינים, כולם גיאופיטים עם בצל. הם נפוצים בכל היבשות פרט לאוסטרליה. כל העלים ערוכים בשושנת ויוצאים ישר מן הבצל, ללא גבעול. העלים מוארכים, והם מתים מדי קיץ, הבצל רב-שנתי, ומנץ בחורף עלים חדשים בכל שנה.
הסוג כולל 275 מיני גיאופיטים הגדלים בכל היבשות. מרכזו הראשוני היה כנראה בדרום-אפריקה, מרכז משני באיזור ים התטיס. בארץ גדלים בר 6 מינים. חלקם מינים צעירים, שההפרדה ביניהם טרם התגבשה, דבר המקשה על הגדרתם. עוד 3 מינים מקובלים בגננות.

 

 

 




 

כתב מייק לבנה


מקורות מידע

הצמח במקורות

בתלמוד נזכר צמח בשם "נץ-החלב" ו"חלבצין" (שביעית, עוקצין). לא ברור האם בשניהם הכוונה היא לאותו הצמח, ולאיזה צמח הכוונה, אך השם נץ-חלב אומץ עתה רשמית לסוג Ornitogalum, ודאי מפני שמשמעו של השם המדעי הוא "חלב-ציפורים", המתאים בערך למשמעות המצורפת של נץ ושל חלב. יש המשערים כי צמח זה נזכר אף בתנ"ך בשם חריונים, צמח ששימש מזון בשעת הדחק (מלכים ב, ו 25). בצלי נץ-חלב אמנם רעילים, אך אכילים אחרי צלייה או אפייה.
הסוג נקרא באנגלית בשם "כוכב בית-לחם", והוא מתקשר אל מסורת נוצרית על בשורת לידתו של ישו.

כתב מייק לבנה


 
גינון חסכוני בצמחי בר