חלבלוב פושט

הדפסה
  Euphorbia prostrata שם מדעי
  Prostrate Spurge Common name
חלבלוביים
Euphorbiaceae
משפחה
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, ערבה, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל

חלבלוב פושט
צילום: © ערגה אלוני   , ספטמבר
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

עשב רע, חד שנתי, שמוצאו מאמריקה הטרופית, אשר זוהה בארץ לראשונה בשנות ה-60 של המאה ה-20. מין פולש זה הצליח להתבסס כאן בזכות גידולו המהיר ויכולתו להתמודד גם בתנאים של מיעוט מים וטמפרטורות גבוהות בקיץ. הוא נפוץ ביותר ברוב אזורי הארץ בגינות מושקות, בעציצים, בין מדרכות ובסדקים בערים וגם בקרקעות מופרעות. במקומות בהם קרינת השמש היא מלאה לרוב גידולו שטוח על פני האדמה והוא עשוי לכסות שטח של 20-30 ס"מ רבוע ויותר. במקומות מוצלים הוא נוטה לגדול לגובה. ענפיו אז יזדקפו לגובה של כ- 10 ס"מ מעל פני הקרקע.
הצמח הוא חד ביתי, בעל גבעולים דקים ושרועים שצבעם חום אדמדם. הגבעולים מכילים שרף חלבי כמו לחלבלובים אחרים קרובי משפחתם. העלים והגבעולים חלקים ללא שערות. העלים קטנים אורכם כ-5 מ"מ, צורתם דמוית ביצה. שפת העלה תמימה. צידו העליון של העלה ירוק לעיתים מעוטר במסגרת צרה אדמדמת. צידו התחתון של העלה נוטה לאפור. העלים נישאים על פטוטרת קצרה ביותר והם נראים כאילו הם יושבים על הגבעול. סידור העלים נגדי. כאשר הצמח נמצא במצב של עקה, נצמדים זוגות הטרפים זה לזה ונסגרים.
התפרחות מסודרות על ענפים קצרים לסירוגין. כל ענף תפרחת, יוצא מחיק עלה מנוגד לענף תפרחת קודם. התפרחות קטנות ביותר יושבות בתוך כוסית שאורכה כ-1 מ"מ. הכוסית היא מעטפת קטנה מאוחת עלים הנראית כמו גביע מאוחה. פרחי הזוויג הזכרי זקופים וקטנים, צבעם ירוק. אורך הפרח פחות מ-1 מ"מ. והם בולטים מתוך הכוסית. האבקנים בולטים בצבעם הבהיר. פרחי הזוויג הנקבי נמצאים בתוך הכוסית בסמוך לפרחים הזכריים. אורך הפרח הנקבי הוא כ- 1 מ"מ. הפרח חסר כותרת, והוא מאופיין בשחלה עילית בולטת בת שלוש מגורות חד זרעיות. בראש השחלה שלוש צלקות אדמדמות זעירות הנראות במגדלת.
הפרי הלקט נטוי בעל שלוש מגורות. שורה של שערות ארגמניות זעירות מעטרות את קרין גב המגורה.
כאמור, הצמח שהוא מין פולש, מתפשט בקלות באזורי גידולו והוא מהווה מטרד בגינות.
מוצאו אמריקה הטרופית.


כתבה ערגה אלוני


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר