הרדופנין צר-עלים

הדפסה
  Scorzonera multiscapa שם מדעי
מורכבים
Asteraceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, גלבוע, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

הרדופנין צר-עלים
צילום: © מייק לבנה   חרמון
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

הרדופנין צר-עלים (לשעבר הרדופנין רב-עמודים) הוא צמח רב-שנתי של צפון הארץ ומזרחה. הצמח אינו מסתעף, אבל מצמיח הרבה עמודי-פריחה זקופים מקבילים, לכן נקרא בעבר גם הרדופנין רב-עמודים. עמודי-הפריחה נושאים עלים עד מתחת לחצי אורכם. העלה סרגלי מוארך, מזכיר עלה של דגניים. כל חלקי הצמח מטיפים מיץ חלבי בהיפצעם.
הרדופנין צר-עלים פורח מאוחר באביב, באפריל–מאי. הפרח ורוד. צינור האבקנים סגול–חום כהה, מעוטר בקוי-אורך בהירים. הצלקות צהובות. הפרחים גדולים, נפתחים דור אחר דור מבחוץ פנימה. הפרחים החיצוניים גדולים מהפנימיים. הקרקפת גדולה, עטופה בדורים אחדים של חפים ירוקים רעופים. בראש הזרע יושבת ציצית של שערות מנוצות, צבעה כצבע עשן. הזרעון ארוך במיוחד, עד 2 ס"מ, והציצית אינה ארוכה ממנו.
הרדופנין צר-עלים גדל בבתה בקרקע טרה רוסה בין סלעי גיר. במקום הימצאו הוא גדל בפרטים רבים. נפוץ בארץ בגליל העליון ובגלבוע, וכן בכל אזורי עבר הירדן המזרחי מהחרמון עד אדום. תפוצתו העולמית משתרעת בארצות השוכנות למזרחו של הים התיכון.

הסוג כולל 150 מינים, בארץ 9. לא ברור מדוע ניתן לסוג השם התלמודי הרדופין, השייך במקורו כנראה לצמח אחר לגמרי, והמקשר אותו לכאורה עם ההרדוף שאין להם הרבה במשותף. הפרחים לשוניים, גדולים במיוחד, צבעם צהוב או ורוד. הקרקפת גדולה, עטופה בדורים אחדים של עלים (חפים) רעופים – סימן מועיל להבדלה בין בני הסוג לבין מינים מסוגים אחרים, דומים. הזרעון גדול. בראש הזרעון יושבת ציצית גדולה, שערותיה מנוצות. העלה לרוב סרגלי ארוך, והעורקים נראים כמקבילים, ובאין פרחים אפשר לטעות ולחשוב שהוא מן החד-פסיגיים – דגניים או שושניים. רוב העלים מרוכזים בבסיס הצמח. כל הצמחים בסוג מפרישים מיץ חלבי.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר